شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
چرا پس از فتح خرمشهر، جنگ تداوم يافت؟
صفحه اصلی > تاريخ دفاع مقدس > مقالات و تحلیل ها > چرا پس از فتح خرمشهر، جنگ تداوم يافت؟ 

 

 

اين كه چرا پس از فتح خرمشهر، جنگ تداوم يافت، امروز به يكى از مناقشات سياسى تبديل شده است. پاسخ به اين پرسش، مبتنى بر تحليل واقع بينانه‏اى از تحولات سياسى نظامى آن دوره از تاريخ جنگ ايران و عراق مى‏باشد. بدون ترديد، هيچ حادثه و رخداد نظامى در طول هشت سال دفاع مقدس، همانند اشغال و سپس فتح خرمشهر، اهميت پيدا نكرد. اشغال آن توسط ارتش عراق، برگ برنده به حساب مى‏آمد1 و آزادسازى آن توسط رزمندگان اسلام و عقب‏نشينى تحقيرآميز ارتش عراق نيز آن رژيم را به نقطه پايانى اهداف خود در جنگ نزديك كرد.2 
فتح خرمشهر از آن جهت اهميت يافت كه معادله جنگ را به نفع ايران بر هم زد و موجب پيدايش وضعيت جديدى در صحنه سياسى نظامى منطقه خليج فارس گرديد. آمريكا كه تا پيش از فتح خرمشهر به سرنگونى رژيم جمهورى اسلامى ايران دل بسته بود، با باز پس‏گيرى آن - به گفته واينبرگر، وزير دفاع وقت آمريكا - مصمّم به تغيير سياست خارجى خود در قبال عراق شد.3 آمريكا از بيم تغييرات احتمالى در منطقه خليج فارس و احتمال سرنگونى رژيم صدام، كمك‏هاى حياتى خود به عراق را آغاز كرد4 و در اين راستا، نام عراق را از فهرست كشورهاى به اصطلاح تروريست خارج ساخت و محدوديت فروش تسليحات به عراق را لغو كرد.5 علاوه بر اين، آمريكا به منظور فراهم سازى زمينه‏هاى حمايت سياسى و تبليغاتى از عراق، اين كشور را متقاعد كرد تا آمادگى خود را براى عقب‏نشينى از خاك ايران، اعلان كند. عراق نيز كه پس از عقب‏نشينى از خرمشهر، احساس ضعف مى‏كرد، آمادگى خود را براى برقرارى آتش بس اعلام كرد. در اين زمان، سازمان ملل متحد، شرايط ايران مبنى بر محكوميت متجاوز و پرداخت غرامت به ايران را نپذيرفت و همچنان بر تقدم آتش بس بر هر اقدام ديگرى تأكيد كرد. ايران در وضعيت جديد و با توجه به موقعيت برتر سياسى و نظامى خود، دو راه حل فراروى خود مى‏ديد:
1. آغاز مذاكره با رژيم عراق و قدرت‏هاى حامى آن كه لازمه آن، امتياز دادن به ايران بود؛ ولى سازمان ملل متحد و قدرت‏هاى حاكم بر شوراى امنيّت، اين اقدام را به منزله به رسميت شناختن قدرت ايران در منطقه مى‏دانستند و بدين صورت، با بى‏توجهى به درخواست‏هاى ايران، عملاً درهاى مذاكره را مسدود كردند و حتى برخى از سران كشورهاى اسلامى مثل احمد سكوتوره، رئيس جمهور گينه، ياسر عرفات، رئيس ساف و حبيب شطى دبيركل سازمان كنفرانس اسلامى، براى ميانجى‏گرى به ايران آمدند؛ اما هيچ يك از پيشنهادهاى آنان، حاوى دفاع از حقوق ايران نبود و حتى حاضر نبودند كه تضمين بدهند كه عراق پس از بازسازى نيروهايش، دوباره دست به تجاوز نزند.6 
2. ترك مخاصمه بدون پايان جنگ، راه حل ديگرى بود كه فراروى ايران قرار داشت. در اين صورت، قواى نظامى ايران مى‏بايست در حالت نه جنگ و نه صلح، در مرزها مستقر شوند و اين امر، جز فرسايش قواى سياسى و نظامى ايران، نتيجه‏اى نداشت و به نوشته روزنامه گاردين، توقف بى‏حاصل ايران در خاك خود، هيچ ضمانتى براى گرفتن امتياز از عراق نبود و نيز مانع تجديد قوا و بازسازى ارتش عراق هم نمى‏شد.
به همين منظور، در تاريخ 20 خرداد 1361، جلسه‏اى در حضور امام خمينى در جماران تشكيل شد و موضوع به بحث گذاشته شد. از نظر نظاميان شركت كننده در آن جلسه، امكان پدافند با توقف روى خط مرزى وجود نداشت؛ زيرا در اغلب نقاط مرزى، هيچ گونه مانع طبيعى وجود نداشت و ايجاد استحكامات جديد نيز يك سال به طول مى‏انجاميد و طى اين مدت، احتمال حمله مجدد عراق جدى بود و مهم‏تر اين كه با تكيه بر اصل متعارف نظامى تعقيب دشمن، هر گونه توقف پس از فتح خرمشهر، يك حركت غير اصولى بود. به همين دليل، امام خمينى پس از ترديد ابتدايى در مورد تداوم جنگ در خاك عراق، بإ؛ ّّ استماع دلايل نظاميان و نا اميدى از پذيرش شرايط ايران توسط دولت عراق، به ادامه جنگ متقاعد شد. با اين همه، هدف ايران از ورود به خاك عراق، تهديد شهر بصره و در تيررس قرار دادن منطقه عظيم نفتى رميله و صفوان عراق بود تا بدين وسيله دولت عراق را وادار به تأمين خواسته‏هاى خود كند.

 

 

پى‏نوشت:
1. روزنامه اطلاعات، 1361.3.19، به نقل از روزنامه گاردين.
2. خبرگزارى جمهورى اسلامى، به نقل از خبرنگار روال استريت ژورنال.
3. همان، به نقل از لوس‏آنجلس تايمز.
4. نيويورك تايمز، 26 ژانويه 1992.
5. نشريه مسلم ميديا، ژانويه 1985، چاپ لندن.
6. اكبر هاشمى رفسنجانى، پس از بحران، كارنامه و خاطرات (مقدمه).

 

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است