شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
فرهنگ شهادت و نقش آن در دفاع مقدس
صفحه اصلی > تاريخ دفاع مقدس > مقالات و تحلیل ها > فرهنگ شهادت و نقش آن در دفاع مقدس 

 

 

دفاع مقدس و تحمل جنگ تحميلي 8 ساله به عنوان سند استقامت و پايداري ايرانيان در صحيفه تاريخ و خاطره زمان ثبت و ضبط است. شهادت طلبي ريشه در اسلام و قرآن دارد و ملتي كه شهادت را سعادت دانست و ملتي كه شهادت دارد پيروز است و 8 سال جنگ در سايه تحريم، تهديد و برتري سخت افزاري نيروهاي عراقي با برتري نيروهاي ايراني در جبهه نرم افزاري كه با عامل شهادت طلبي و پيروي از فرهنگ شهادت بود با برتري و پيروزي نظام جمهوري اسلامي همراه گرديد.

 

 

دفاع مقدس و تحمل جنگ تحميلي 8 ساله به عنوان سند استقامت و پايداري ايرانيان در صحيفه تاريخ و خاطره زمان ثبت و ضبط است.

 

 

آنچه موجب ماندگاري اين پديده شد و دنيا در برابر آن تعظيم و تحسين كرد، استقامت، پايداري و پيروزي ملت ايران را به دنبال داشت، فرهنگ شهادت طلبي بود. شهادت طلبي يعني باور قلبي به خدا، معاد، اعتقاد راسخ به حقانيت اسلام، درستي آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، اعتقاد و ايمان به رهبري ولي فقيه به عنوان نايب امام عصر(عج)، مقاومت و پايداري در مقابل دشمن، ايثار و فداكاري براي حفظ ارزش‌هاي اسلامي و در يك كلام فرهنگ شهادت طلبي يعني فرهنگ عاشورا. و براي شهادت طلب پيروزي و شهادت سعادت است.

 

 

امام راحل عظيم‌الشأن با خلق دوباره عاشورا و فرهنگ ايثار و شهادت و ترويج آن در جامعه، راهبرد و مراد جوانان بود و در سايه همين فرهنگ و مبارزه در راه عقيده، اتحاد و استقامت بود كه پيروزي ملت ايران را در برابر قدرت‌هاي بزرگ و دشمن تا بن دندان مسلح صدام پيش‌بيني كردند و فرمودند:

 

 

ما برنده اين جنگ هستيم و هيچ ترديدي در آن نيست ... انشاءاله ملت مظلوم عراق را از زير ستم اين ستمكاران نجات خواهيم داد ... ايران صدام را با شكست مواجه خواهد ساخت.

 

 

به طور كلي در جنگ‌ها هر طرف كه دو عامل تجهيزات و روحيه را به حد كافي داشته باشد پيروز خواهد شد.

 

 

اين دو عامل در دو بعد سخت افزاري و نرم افزاري جنگ تحميلي تقسيم و تحليل مي‌شود.

 

 

امام راحل عظيم‌الشأن با خلق دوباره عاشورا و فرهنگ ايثار و شهادت و ترويج آن در جامعه، راهبرد و مراد جوانان بود و در سايه همين فرهنگ و مبارزه در راه عقيده، اتحاد و استقامت بود كه پيروزي ملت ايران را در برابر قدرت‌هاي بزرگ و دشمن تا بن دندان مسلح صدام پيش‌بيني كردند

 

 

1.بعد سخت افزاري

 

 

تمام تجهيزات نظامي اعم از نيرو و تسليحات زميني، هوايي، دريايي كه در جنگ بكار گرفته مي‌شود، بعد سخت افزاري جنگ است. بر اساس آنچه مجله معتبر اكونوميست منتشر كرده رژيم عراق و ارتش اين كشور در جنگ 8 ساله از نظر سخت افزاري و نيرو و تسليحات تفوق و برتري داشت و در بعد سخت افزاري كاملا نابرابر بود و با كمك قدرت‌هاي بزرگ و اكثر كشورها و حمايت اغلب كشورهاي عربي و همسايه اين نابرابري در تسليحات و نيرو تا پايان جنگ حفظ شد.

 

 

به عنوان نمونه هواپيماهاي جنگنده عراق در سال 1359 تعداد 332 فروند و در سال 67 به 500 فروند افزايش يافت. در مقابل جنگنده‌هاي ايراني در سال 1359 تعداد 445 فروند بود و اين تعداد در سال 67 به 65 فروند تقليل يافته است.

 

 

همچنين بالگردهاي جنگنده عراقي در سال 59 تعداد 40 فروند و در سال 67 به 150 فروند افزايش يافته و بالگردهاي جنگنده ايران از 500 فروند سال 59 به 60 فروند در سال 67 كاهش يافته است.

 

 

وضعيت ديگر اداوات و تجهيزات نظامي نيز به همين منوال بوده است.

 

 


2. بعد نرم افزاري

 

 

آموزش، مهارت، انگيزه، روحيه و اهداف يك كشور در جنگ، بعد نرم افزاري جنگ است و آنچه موجب برتري و نابرابري بعد نرم افزاري جنگ در جبهه نيروهاي رزمنده ايراني گرديد. فرهنگ شهادت طلبي، ايمان و اعتقاد به اسلام، وحدت و رهبري معنوي حضرت امام، همراهي، همدلي و پايداري و استقامت مادي و معنوي مردم ايران بود كه غلبه بر بعد سخت افزاري را در جنگ به همراه داشت. به گونه‌اي كه پيروزي و شهادت در نگاه مردم بويژه رزمندگان سعادت بود.

 

 

نتيجه‌گيري:

 

 

شهادت طلبي ريشه در اسلام و قرآن دارد و ملتي كه شهادت را سعادت دانست و ملتي كه شهادت دارد پيروز است و 8 سال جنگ در سايه تحريم، تهديد و برتري سخت افزاري نيروهاي عراقي با برتري نيروهاي ايراني در جبهه نرم افزاري كه با عامل شهادت طلبي و پيروي از فرهنگ شهادت بود با برتري و پيروزي نظام جمهوري اسلامي همراه گرديد.

 

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است