شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
الحاق غرورانگيز ناوشكن جماران، به ناوگان ايران
صفحه اصلی > تاريخ دفاع مقدس > مقالات و تحلیل ها > الحاق غرورانگيز ناوشكن جماران، به ناوگان ايران 

 

 

ديدبان

 

 

اشاره

 

 

در طول اين مدتي كه ناوشكن در حال ساخت بود، به طور مستمر از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب استفاده مي‌شد. ايشان در جايي هم فرمودند: شما هر چه قدر پيش‌ برويد، پنجره‌هاي ديگري از علم و دانش و صنعت در ساخت ناوشكن براي شما باز خواهد شد و نگاه شما عوض مي‌شود. واقعاً هم‌ اين اتفاق افتاد و در اجراي همان فرمان، امروز اين ناوشكن ساخته شده است.

 

 


ناوشكن در نيروي دريايي جزء عناصر تجهيزات‌محور محسوب مي‌شود؛ نيروي دريايي تجهيزات‌محور است و بايد تجهيزات لازم را داشته باشد تا بتواند روي سطح آب و يا زير آب حضور جدي داشته باشد و بتواند از منافع مملكت دفاع كند. البته نيروي انساني توانمند و كارآمد را نمي‌توان ناديده گرفت.

 

 

در طول ساليان قبل از انقلاب، ما نيروي دريايي قدرتمندي نداشتيم؛ علت آن هم اين بود كه توان توليد در داخل مملكت را نداشتيم كه بتوانيم تجهيزات را خودمان بسازيم و استفاده كنيم. در آن سال‌ها اگر تجهيزات دريايي هم در اختيار داشتيم، همه‌اش ساختة دست ديگران بوده است. نكتة مهم اينجاست كه تعمير و نگهداري آن را هم خودشان انجام مي‌دادند و نرم‌افزارش هم در اختيار خودشان بوده است. ما به عنوان يك كاربر معمولي از اين‌ تجهيزات استفاده مي‌كرديم و بيشتر از اين هم اجازه نداشتيم؛ ضمن اين‌كه در نهايت، مأموريتي هم كه انجام مي‌گرفته است، در خط و زنجيرة خواستة ديگران بوده است.

 

 

در دوران جنگ و بخصوص دخالت ناوگان دريايي آمريكا در خليج فارس، در سال‌هاي پاياني جنگ، نيروي دريايي ارتش، با خسارت عظيم ناشي از نبرد رودرروي دريايي و غرق شدن چند شناورش روبه‌رو شد. بعد از جنگ، رهبري فرمان جهاد خودكفايي را صادر كرد. با صدور اين فرمان، عمليات بازسازي ناو‌هاي آسيب‌ديده آغاز شد؛ عملياتي كه اولين مشتري آن، ناوشكن سبلان بود. كار با ساخت قطعات كوچك مورد نياز آغاز شد و رفته‌رفته به طراحي و ساخت سيستم‌هاي مختلف مستقر بر اين ناوها ادامه يافت. با اين‌همه تعداد اين ناوها به هيچ‌وجه كفاف حراست از مرزهاي آبي گسترده‌ي ايران را نمي‌داد. بنابراين ايران به انگلستان و روسيه پيشنهاد همكاري در زمينة ساخت ناوهايي جديد داد. پيشنهادي كه با پاسخ سرد هر دو كشور روبه‌رو شد. روسيه به بهانة رعايت پيمان چرنوبردين از همكاري طفره رفت و انگليس هم تقاضاي ايران را به‌شدت رد كرد. به اين ترتيب، ايران در ميان حلقة ناوهاي آمريكايي مستقر در خليج فارس كه تهديدي دائمي براي ايران به شمار مي‌آمدند، تنها ماند. تصور همة اين كشورها اين بود كه ايران هيچ‌گاه توانايي ساخت ناو نخواهد يافت و با پيشرفته‌شدن سيستم‌هاي جنگ دريايي، به طور طبيعي به زانو درخواهد آمد. اما چنين نشد.

 

 

رهبر ايران، فرمان ساخت ناوشكني صد در صد ايراني، با قابليت فرود هليكوپتر و توانايي دفاع موشكي را صادر كرد. متخصصان موشكي، جنگ الكترونيك، صنايع دريايي و دانشمندان علوم آكادميك دانشگاه‌هاي مطرح كشور، بيش از سيزده سال، با مهندسي معكوس ناوشكن‌هاي الوند ساخت انگليس كه در سال‌هاي 1971 و 1972 وارد خدمت نيروي دريايي ارتش ايران شده بود، كار را شروع كردند. در طول پروژه، هرگاه به كمك نخبگان علمي نياز بود، صبح با پرواز خود را به بندرعباس مي‌رساندند و عصر به دانشگاه‌هاي خود، صنعتي شريف و مالك اشتر، برمي‌گشتند؛ سفري كه گاه چند بار در هفته تكرار مي‌شد. ره‌آورد اين تلاش چندساله آن شد كه بالاخره در روز سي‌ام بهمن 1388 رهبر ايران بر عرشة اين ناو تماماً ايراني بايستد و تجسم رؤياي ساليان پيشش را پيش روي خود ببيند. ناوشكن موج كه اكنون به «جماران» تغيير نام داده است، كارش را در آب‌هاي خليج فارس آغاز كرد.

 

 

حالا ديگر وقتش رسيده تا متخصص الكترونيك اين ناوشكن كه در اثر فشار كار شبانه‌روزي‌اش در اثناي كار سكتة ناقص كرده بود، با خيال راحت استراحت كند.

 

 

مديريت رهبر انقلاب

 

 

در طول اين مدتي كه ناوشكن در حال ساخت بود، به طور مستمر از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب استفاده مي‌شد. ايشان در جايي هم فرمودند: شما هر چه قدر پيش‌ برويد، پنجره‌هاي ديگري از علم و دانش و صنعت در ساخت ناوشكن براي شما باز خواهد شد و نگاه شما عوض مي‌شود. واقعاً هم‌ اين اتفاق افتاد و در اجراي همان فرمان، امروز اين ناوشكن ساخته شده است. ايشان با نگاه دقيقي كه به قضيه داشتند، موضوع را دنبال مي‌كردند. اگر هم مشكلات موجود براي ايشان بازگو مي‌شد، دائما با اقتدار تاكيد مي‌كردند كه برويد و دنبال كنيد، اين مشكل هم حل مي‌شود و واقعاً هم حل مي‌شد.

 

 

هر جا با كمبود و كسري مواجه مي‌شديم، شايد بگويم مهم‌ترين مسئله وضعيت روحي و روحية كاركنان و متخصصان بود، كه معمولاً با تزريق روحيه‌اي كه حضرت آقا در اين رابطه‌ها مي‌كردند، پرسنل و دست‌اندركاران، بيشترين تأثير و انرژي را مي‌گرفتند. يعني اعتماد به نفس و توكل مهمترين فاكتورهاي مدنظر ايشان بود.

 

 

چرا ناوشكن؟

 

 

ما كلاس‌هاي ديگري از ناو را هم داريم. ناوهاي پشتيباني، لجستيكي، ناوهاي نيروبر، ناوچه و... ولي گل سرسبد نيروي دريايي در سطح آب، ناوشكن است. با اين تفسير، مقام معظم رهبري مي‌آيند و دستور مي‌فرمايند كه برويد ناوشكني با طراحي بالگرد و موشك بسازيد. همين‌‌جا اگر دقت كنيد، به عمق نگاه ايشان پي ‌مي‌بريد؛ چرا كه مي‌شد اين فرمان به اين صورت‌ باشد كه «ناوشكن بسازيد»، ولي ايشان تاكيد مي‌كنند بايد با طراحي بالگرد و موشك باشد. عمق نگاه از آنجايي مشخص است كه يك ناوشكن براي اين‌كه امروز در درياها حضور داشته باشد و اقتدارش را نشان بدهد، لازمه‌اش اين است كه هم موشك داشته باشد و هم بالگرد. چون اگر بالگرد داشته باشد، شعاع عملياتي‌اش هم افزايش پيدا مي‌كند. اگر انواع موشك‌ها را هم داشته باشد، قدرت رزمي‌اش بالا مي‌رود. وقتي هم كه ناوشكن شما مجهز به موشك باشد، ديگر سلاح‌هاي زير مجموعة موشك را هم به طور طبيعي دارد.

 

 

ويژگيهاي اين ناوشكن

 

 

اين ناوشكن، علاوه بر اينكه شعاع عملياتي بسيار خوبي دارد، از قدرت مانور بسيار بالايي نيز برخوردار است. سلاح‌هاي مختلف آن، چه سطحي، چه هوايي و چه زيرسطحي، سلاح‌هاي به‌روز و مناسبي است. قابليت حمل بالگرد آن نيز به شعاع عملياتي‌اش اضافه‌ كرده است. از جهت امكانات ارتباطي نيز از وضعيت بسيار مناسبي برخوردار است و از سرعت بسيار خوبي بهره‌مند است. داراي قدرت ماندگاري بالا در شرايط نامناسب جوي در اقيانوس‌ها نيز هست. سيستم دفاعي اين ناوشكن كاملا خودكار بوده و توانايي برنامه‌ريزي و كنترل در حين درگير دارا مي‌باشد. اين ناوشكن در طول عمليات، با استفاده از امكاناتي كه بر روي آن نصب شده است، اين توانايي را دارد كه پس از دريافت اطلاعات توسط سيستم‌هاي راداري، آنها را تحليل و به ناخدا پيشنهاد انتخاب بهترين گزينة دفاعي (توپ، اژدر، موشك و ...) را ارائه دهد.

 

 


بر اساس اطلاعات سايت وزارت دفاع ايران و چند سايت معتبر نظامي غربي، مانند گلوبال سسكوريتي و ديفنس و نيز سايت معتبر بحرين:

 

 

تجهيزات الكترونيكي و اپتيكي ناوشكن جماران نيز شامل سونار، مخابرات زيرآبي، كنترل آتش توپ‌هاي 40 و 76 ميليمتري، پردازشگر راداري، عمق‌سنج، ساعت شناور، بادسنج، سرعت‌سنج، جايرو مغناطيسي، رادارهاي ناوبري باندهاي اس و ايكس، يكپارچه‌سازي رادار هوايي، سيستم كامل هواشناسي، سكوي موشك و اژدر، قبضه سينه، پاشنه و قطب‌نماي مغناطيسي، بخشي از تجهيزات بومي است كه توسط صنايع الكترونيك وزارت دفاع در ناوشكن جماران نصب و راه‌اندازي شده است.

 

 

ساخت فروند دوم اين نوع شناور توسط سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع آغاز شده كه با بهينه‌سازي برخي از سسيستم‌ها و زيرسيستم‌هاي آن ان‌شاءالله پس از تكميل تحويل نيروي دريايي ارتش ج.ا.ايران خواهد شد.

 

 

همچنين مأموريت ساخت فروندهاي ديگري از شناورهاي اين كلاس نيز به صنايع دريايي وزارت دفاع ابلاغ شده است كه مراحل ساخت آن در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

 

 

طول: 94 متر

 

 

عرض: 10 متر

 

 

ارتفاع: 3.1 متر

 

 

وزن حداقل: 1400 تن

 

 

قدرت: دو موتور 10000 اسب بخار

 

 

سرعت: 28 گره دريايي

 

 

ديزلي: 4 واحد 550 كيلو واتي

 

 

تسليحات: چهار سكوي موشك: ضد ناو نور(احتمال افزايش تا شش قبضه)؛

 

 

توپ‌ها: 76 ميلي‌متري+35 ميلي‌متري+20 ميلي متري+2 عدد 12.7 ميلي‌متري؛

 

 

داراي باند هلي‌كوپتر؛

 

 

پدافند موشكي دريا به هوا.

 

 


سه ويژگي‌ برجسته‌ي ديگر ناوشكن جماران

 

 

1. تجربه اول ايران است و ساخت آن به طور كامل به دست توانمند متخصصين نيروهاي دريايي صورت گرفته است و بعضي از قسمت‌هايش نيز با هماهنگي صنايع دفاع و نخبگان و متخصصان دانشگاهي انجام شده است و صد در صد بومي و وطني است و هيچ‌كدام از كشورهاي خارج، نه كمك فكري به ما كردند و نه كمك ابزاري؛

 

 

2. سيستم‌هاي جنگ الكترونيك كاملا تغيير داده شده و به پيشرفته‌ترين حالت ممكن درآمده‌اند؛

 

 

3. سيستم‌هاي موشكي و هجومي آن، با توجه به استاندارد‌هاي روز جهاني و تهديدات موجود تغيير يافته‌اند.

 

 

به هر روي، اين افتخاري است كه بعد از سال‌ها در اين كشور، موفق به ساختن ناوشكن شديم. همان‌طور كه پيش‌تر هم گفتم، ناوشكن به عنوان گل سرسبد يگان‌هاي شناور سطحي در دريا شناخته مي‌شود. چه از نظر ظاهر و چه از جهت تجهيزات و قدرت مانور و فعاليت.

 

 


منابع

 

 

- سايت مقام معظم رهبري

 

 

- واحد مركزي خبري

 

 

- سايت وزارت دفاع www.mod.ir

 

 

- سايت ايران پرديس www.iranpardis.com

 

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است