شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
کدام شیوه را پیش گرفته ایم؟! تبليغ يا تخريب
صفحه اصلی > تاريخ دفاع مقدس > مقالات و تحلیل ها > کدام شیوه را پیش گرفته ایم؟! تبليغ يا تخريب  

 

بررسی روش های تبلیغاتی رسانه ها درباره هشت سال دفاع مقدس

از آنجا كه انقلاب اسلامی ايران آغاز خيزشي اسلامي و حركتي براساس باورهاي اسلامي بود و بخش عظيمي از مردم كره زمين در اين باورها مشترك بودند، همگي به نظام نوپاي ايران چشم دوخته، براي رويارويي با قدرتها، شيوه جديدي با مفاهيمي نو يافتند و آن مبارزه با استكبار براساس آموزه‏هاي ديني بود كه هر گونه سلطه كفار و بيگانگان، بر مسلمانان را نمي‏پذيرفت.

جنگي نابرابر آغاز گشت و همه كشورهاي جهان؛ اعمّ از شرق و غرب به ياري و تجهيز ارتش عراق پرداختند. آمريكا در معادلات، به طور واضح يك سوي جنگ بود. فرانسه، شوروي سابق، انگلستان، آلمان و... در حين جنگ پيش رفته‏ترين و مرگبارترين سلاحها را براي عراق ارسال كردند.

حاكمان جنايتكار كشورهاي منطقه با توجّه به رويكرد جديد و تمايل مسلمانان داخل كشورهايشان به قوانين اسلام و تفكّرات جديد، راه را در مبارزه با حكومت ايران ديدند، به همين دليل از جهات مختلف به پشتيباني صدام پرداخته و حمايت از متجاوز در رأس اولويتهاي سياسي، اقتصادي، تبليغاتي آنان قرار گرفت؛ تا جائي كه بعد از هر عمليات جنگي، كاروانهاي كمك از اين كشورها به سوي عراق سرازير مي‏گشت و دلارهاي نفت در اختيار صدام قرار مي‏گرفت.

در سفري كه به عتبات عاليات داشتم، به يكي از نيروهاي استخباراتي عراق ـ كه همراهمان بود ـ گفتم: چرا تا اين حدّ مردم عراق فقير و تهيدست شده‏اند؟ با صراحت، در عين حال مخفيانه به من گفت: به دليل آنكه با شما نجنگيديم. تعجّب كردم، به او گفتم: با توجه به بودجه‏هاي سرسام آور جنگ، بايد در زمان صلح وضعيت اقتصادي شما بهتر باشد. جواب داد: تا زماني كه با شما مي‏جنگيديم، آنقدر كشورهاي خليج به ما امكانات مي‏دادند كه مردم ما در رفاه كامل زندگي مي‏كردند!

بالاخره جنگ با تمام فراز و نشيبهايش به پايان رسيد و با الطاف الهي تثبيت و حفظ نظام اسلامي كه در رأس اهداف دفاع مقدس بود، تحقق يافت. بيگانگان از كشور بيرون رانده شدند، توطئه همه كشورهاي سلطه جو و حكومتهاي مزدور منطقه شكست خورد، سازمان ملل رسما عراق را متجاوز و آغازگر جنگ معرفي كرد و... .

اما پس از جنگ

هنگامي كه جنگ پايان يافت و دشمنان از نابودي نظام در چند روز و چند هفته يا چند ماه نااميد گشتند، همت خود را بر جنگ تبليغاتي و فرهنگي معطوف كردند و در استراتژيهاي تبليغاتي خويش، تهاجم به ارزشهاي نظام از جمله ارزش دفاع از دين، استقلال و هويت ديني، در دستور كار قرار گرفت. برخي هم با تئوريزه كردن اين تهاجم، آنان را با سخنان شبه فلسفي ياري دادند.

آنان با تكيه بر امپرياليسم رسانه‏اي خويش اين مطلب را القاء كردند كه به طور كلّي نيازي به اين جنگ نبود و مسئولين مي‏توانستند از طريق مجامع جهاني به استيفاي حقوق بپردازند، جنگ به جز شهادت عده زيادي از جوانان و مردان و زنان كشور و مجروح و معلول گشتن مردم ثمري نداشت.

و برخي از مطبوعات جيره خوار داخلي و مزدوران بيگانه، همين مطلب را در داخل كشور از زواياي مختلف القاء كردند.آنان هيچگاه تجربه تلخ و ذلّت بار فلسطين را مطرح نمي‏كردند كه در مقابل ديدگان جهانيان هر روز جنايت تازه‏اي در اين سرزمين رخ مي‏دهد و مجامع جهاني در حالي كه غالبا اسرائيل را جنايتكار معرفي مي‏كنند، كوچكترين ارمغاني براي فلسطين نداشته‏اند.

تبليغات ما

رسانه‏هاي تبليغاتي ما نيز رويكردي دارند كه قابل بررسي و دقت است.

1.       به ندرت مي‏توان انساني يافت كه از ديدن تصوير جان دادن انساني لذّت ببرد، خصوصا اگر اين تصاوير به صورت واقعي باشد، آن هم تصوير كسي كه مورد علاقه و احترام آنان است. اين تصاوير دلخراش در حد فراواني از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش مي‏شود.

2.       در نمايشگاههاي جنگ، عكس بدنهاي قطعه قطعه شده به نمايش در مي‏آيد كه هر انساني را به تأثر شديد مي‏كشاند و در مواردي جز ترس و دلهره چيزي به ارمغان نمي‏آورد.

3.       در بسياري از محافل، فرزندان شهيدان مورد ترحم واقع شده و سخناني بيان مي‏شود كه اشك همگان را جاري مي‏سازد.

4.       فيلم مجروحين شيميايي در سخت‏ترين شرائط به نمايش در مي‏آيد.

5.       از رزمندگان دلاور خبري نيست، مگر آنكه با گريه و آه در غم از دست دادن دوستان بر صحنه تلويزيون ظاهر مي‏شوند.

6.       هرگز از پيروزيها و موفقيتها، فتوحات و دلاوريهاي رزمندگان چيزي ديده نمي‏شود.

7.       گاهي فيلمهائي از جنگ ساخته مي‏شود كه گويي هيچيك از عوامل سازنده فيلم براي يك روز هم در صحنه‏هاي جنگ نبوده‏اند. به جاي شاديهاي بي پيرايه و زيباي جنگ، آلات موسيقي را با زور به خورد جنگ و رزمندگان مي‏دهند، در حالي كه اگر كسي كليّه خطوط جنگ را مي‏گشت، يك مورد رزمنده فُلوط زن نمي‏يافت.

 

آيا اين نوع تبليغات مهر تأييدي بر تبليغات دشمن نيست كه جنگ هيج ثمري جز بي خانمان گشتن و شهيد شدن عده زيادي از مردم نداشته است؟

آيا براي نسلي كه جنگ را نديده، روحيه دلاوري و دفاع ايجاد مي‏كند يا آنان را از نام جنگ و مقاومت بيزار مي‏سازد؟

آيا اين تبليغات رزمندگان را از جنگ خويش پشيمان نمي‏كند؟

آيا اگر روزي باز نياز به مبارزه باشد، زنان اين مرز و بوم مردان و فرزندان خويش را براي جنگ با رغبت خواهند فرستاد؟ چرا؟!!

چرا هرگز پيروزيها، موفقيتها، فتوحات و دلاوريهاي رزمندگان براي مردم ترسيم نمي‏گردد؟

چرا بركات و نتائج جهاد في سبيل اللّه‏ براي مردم با زبان هنر به تصوير كشيده نمي‏شود؟

چرا نيرنگها و حملات گسترده دشمن و خنثي سازي آن توسط سربازان اسلام به نمايش در نمي‏آيد؟

چرا حمايتها، كمكها و تسليحات كشورهاي مختلف جهان كه در اختيار دشمن قرار مي‏گرفت و مقاومت رزمندگان در برابر اين هجوم جهاني به خوبي مطرح نمي‏شود؟

چرا جايگاه معنوي جنگ با توجه به آموزه‏هاي ديني بيان نمي‏شود؟

چرا فريادهاي اميرالمؤمنين عليه‏السلام از دست تن پروران گريزان از جنگ براي مردم تبيين نمي‏گردد؟

امام و تبليغات جنگ

در طول تاريخ جنگ، يكي از مهم‏ترين عوامل تأثيرگذار بر انگيزشهاي مردم و حضور آنان در جبهه‏هاي جنگ، سخنان و پيامهاي امام رحمه‏الله بود. ايشان همواره بر نقاط مثبت، توانمنديهاي رزمندگان اسلام و انگيزه‏هاي معنوي و خدايي آنان پاي فشرده و روحيه مقاومت، ايستادگي و دلاوري را در نيروهاي رزمنده تقويت مي‏نمودند.

ـ هنگامي كه در ابتداي جنگ به فرودگاه تهران حمل مي‏شود و بمبهاي جنگنده‏هاي عراق فرودگاه تهران را به لرزه در مي‏آورد و مسئولين نظام را با يك بحران سنگين مواجه و همگان را حيرت زده مي‏كند، امام رحمه‏الله در اوّلين سخنراني خويش با آرامشي فوق العاده مي‏گويد: «ديوانه‏اي آمد، سنگي انداخت و رفت.» اين سخنان آنچنان شاهكار جنگي دشمن را به تمسخر مي‏گيرد و به مردم و مسئولين روحيه مي‏بخشد كه نخست وزير وقت، خود اذعان مي‏كند كه اين سخنان امام به همه آرامش داد.

ـ قبل از انقلاب هنگامي كه فرزند فرزانه و شايسته امام رحمه‏الله به طور مشكوكي جهان فاني را وداع مي‏گويد، همه در انتظار عكس العمل امام اند كه آيا اين رويداد جانكاه در استواري ايشان چه تأثيري خواهد گذاشت؟ چشمها به زبان و كلام امام رحمه‏الله دوخته شده است و امام رحمه‏الله در سخنراني تاريخي خويش اين حادثه سخت را از الطاف خفيّه الهي بر مي‏شمارد.

ـ پس از انفجار حزب جمهوري اسلامي و به خاك و خون كشيده شدن جمعي از بهترين ياران با وفاي اسلام و انقلاب، و ضرباتي كه منافقين بر نيروهاي حزب اللّهي وارد كردند، ايشان ضمن تجليل از شهيدان، هرگز اشكي از ديدگان نمي‏ريزد و با صلابت مي‏فرمايد: «بكشيد ما را ملّت ما بيدارتر مي‏شود.» و آرزوي غم، سستي، پشيماني و ضعف را در سخت‏ترين شرائط بر دلهاي پر كينه دشمن براي هميشه باقي مي‏گذارد.

ـ امام رحمه‏الله از محمّدحسين فهميده استوره مي‏سازد و او را رهبر معرفي مي‏كند و ديگران را به پيروي از او ترغيب مي‏كند؛ زيرا با كم‏ترين امكان و با اهداء ارزشمندترين سرمايه وجودي ـ كه جان اوست ـ پايداري مي‏كند و تانك عراقي را با نارنجكهايي كه به خود بسته است، منهدم مي‏سازد.

ـ زماني كه اشعار جنگ در زبان مدّاحان سمت و سوي بيان رنجها و فقدان ياران مي‏يابد، امام رحمه‏الله با واسطه به آقاي آهنگران گوشزد مي‏كند كه اشعار بايد روحيه شجاعت و شهامت ايجاد كند تا نيروهاي جنگ، دلاورانه و با ايمان، مقاوم بايستند. پس از آن، اشعار رنگ ديگري مي‏گيرد و شعرهاي جديد به تبليغات جنگ راه مي‏يابد، مانند:خيز اي رزمنده شير خانه از دشمن بگير

ـ مدتي تلويزيون با اندك مناسبتي پاي در بهشت زهرا گذاشته و قبور شهيدان را به تصوير مي‏كشد. امام، اين روند را هم نامطلوب قلمداد مي‏فرمايند.

تبليغات جنگ در كشورهاي ديگر

بعد از بررسی تبليغات چند كشور، در مورد جنگ ملتهايشان با متجاوزان به دو اصل اساسی رسیده ام:

1.       ترسيم جنايات جنگ، ويرانيها و... . در اين بين عكسهاي كشته‏هايشان را در جايي آورده‏اند؛ اما اجساد كشته‏گان را ـ كه دلخراش است ـ نشان نمي‏دهند.

2.       بخش عمده‏اي از اين تبليغات به دلاوريها، پايداريها، مقاومت ملّت، پيروزيها و فتوحات آنان اختصاص دارد و در نهايت ورود پيروزمندانه نيروهاي جنگ و استقبال پرشور مردم را همراه با تحسين به گونه‏اي نمايش مي‏دهد كه در ذهن مخاطب چند مطلب ايجاد شود:

الف) دشمن آنان بسيار پليد، سفاك و ددمنش بوده است.

ب) مقاومت نيروهاي جنگ، ملّت را از بردگي و ذلّت نجات داده است.

ج) كساني كه در مقابل دشمن جنگيده‏اند ـ خصوصا رهبران آنان ـ بايد مورد احترام قرار گيرند.

د) اگر روزي جنگ تكرار شود، به عنوان فردي غيرتمند در برابر دشمن ايستاده، از كيان كشور دفاع كنند.

 

به اميد آنكه روزي تبليغات ما به سمت و سويي حركت كند كه:

·        جنايات جنگ، تجاوز دشمن، ويرانيها و ظلم و ستمي كه بر ملّت رفته است، به خوبي براي نسل آينده ترسيم شود.

·        همراهيهاي سلطه جويان جهان با متجاوز در ابعاد مختلف مانند اعطاي تسليحات، هواپيماهاي پيشرفته سوپر اتاندارد، ميگ 27، سلاحهاي شيميايي و...، كمكهاي اقتصادي، تبليغاتي، سياسي و...، به تصوير كشيده شود.

·        دلاوريها و مقاومت جانانه رزمندگان اسلام در مقابل دشمن به خوبي نشان داده شود.

·        موفقيتهاي بسيار زياد سربازان اسلام در هوا و دريا و خشكي، فعاليتهاي پارتيزاني و... بوسيله فيلمها، سريالها، قلمهاي هنرمند، عكسها و تصاوير زيبا منعكس گردد.

·        پيروزيها، فتوحات و آزاد سازي شهرها، بخشها و... در تاريخ اسلام و ايران ثبت شود.

·        كمكها و پشتيبانيهاي بي‏دريغ مردم از نيروهاي اسلام در مساجد، پايگاههاي مردمي و... براي وجدانهاي بيدار بيان گردد.

·        تحسين مردم و استقبال آنان از سربازان پيروزمند اسلام منعكس شود.

·        ايثار و گذشت مادران، پدران و خانواده‏ها در اعزام عزيزانشان به جبهه‏ها و تشويق آنان به نبرد با دشمن براي نسل نوپاي انقلاب به تصوير كشيده شود.

·        حضور بي پيرايه روحانيون و مسئولان نظام و فرماندهان عالي رتبه نظامي در كنار رزمندگان دلاور اسلام منعكس گردد.

·        بازگشت پيروزمندانه سربازان و بسيجيان و تحسين و استقبال مردم از آنان و نگاه زلال مردم به اين نيروها مطرح گردد.

·        و بالاخره جايگاه معنوي و قرب رزمندگان اسلام به خداوند براساس منابع ديني مشخص شود. «اِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِهِ صَفّا كَاَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ»1؛ «خداوند كساني را دوست دارد كه در يك صف در راه او پيكار مي‏كنند، [و] گويي بنايي آهنين‏اند

 

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است