شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
امام خمینی(ره) و فرهنگ شهادت طلبي
صفحه اصلی > تاريخ دفاع مقدس > مقالات و تحلیل ها > امام خمینی(ره) و فرهنگ شهادت طلبي 

 

شهادت؛ نقطه عطف سلوک انقلاب اسلامی

 

سخنان امام و شوري كه در دل امت پديد آورد و ارزشي كه براي رزمندگان قائل شد و بوسه اي كه بر بازوي رزمندگان زد و حرمتي كه براي خانواده هاي معظم شهدا نهاد سبب شد « فرهنگ شهادت طلبي » تا اعماق جان ملت انقلابي ما رسوخ كند.آنجا که می فرمود: با كدام قلم و بيان مي توان از عزيزاني كه سنگرهاي جنگ را به محراب مسجد و معراج الي الله تبديل كردند ثنا كرد. گيريم كه قلمفرسايان هنرمند بتوانند ميدان هاي شجاعت و دلاوري آنان و قدرت و جسارت فوق العاده آنها را در زير آتش مسلسلها و توپ ها و تانك ها ترسيم نمايند و نقاشان و هنرپيشگان بتوانند پيروزي هاي هنرمندانه آنان را در شبهاي تار در مقابل موشك ها و بمب افكن هاي دشمن غدار و عبور از پيچ و خم هاي سيم هاي خاردار و كوههاي سربه فلك كشيده …. مجسم نمايند لكن آن بعد الهي عرفاني و آن جلوه معنوي رباني كه جانها را به سوي خود پرواز مي دهد و آن قلب هاي ذوب شده در تجليات الهي را با چه قلم و چه هنر و بياني مي توان ترسيم كرد.

 

آنچه را اسلام و قرآن و اولياي دين درباره « فلسفه جها د» و « فرهنگ شهادت » بيان كرده بودند امام راحل « قدس سره » در عمل و صحنه جهاد امت با متجاوزان به ظهور و عينيت رساند. سخنان امام و شوري كه در دل امت پديد آورد و ارزشي كه براي رزمندگان قائل شد و بوسه اي كه بر بازوي رزمندگان زد و حرمتي كه براي خانواده هاي معظم شهدا نهاد سبب شد « فرهنگ شهادت طلبي » تا اعماق جان ملت انقلابي ما رسوخ كند.

در طول هشت سال دفاع مقدس كه كربلاهاي ايران حسينيان زمان را به عرصه ثار و ايثار مي طلبيد تبيين و احيا و انگيزش اين فرهنگ در گفتار و مواضع حضرت امام تجلي يافت.

آنچه در بيانات امام در اين گستره مي گنجد محورهايي از اين قبيل است:

الف : جايگاه والاي شهيدان و خانواده هاي صبور شهدا

ب : ارزش شهادت و فداكاري در راه خدا

ج : تاثير خون شهيدان در امتداد اين خط سرخ در تاريخ

د : پيوند جبهه و شهيدان با عرصه هاي جهاد و مجاهدان صدراسلام

هـ : برانگيختن غيرت ديني مردم در دفاع از اسلام و ميهن در برابر متجاوزان

و : ترسيم فرهنگ عمل به وظيفه و تكليف گرايي

و… ميدان ها و قلمروهاي ديگري كه ترسيم آنها و نقل ديدگاههاي امام در آن زمينه ها بيرون از حوصله اين نوشتار است . نكته اي كه در بيانات و پيام هاي امام مشهود است آميختن روح حماسه با بيان ادبي و نثري شيوا و اثرگذار است.

 

وقتي امام مي فرمود : « آنان گمان نكردند كه از هر موي شهيدان از ما و از هر قطره خوني كه به زمين مي ريزد انسان هاي مصمم و مبارزي به وجود مي آيد . » (۱ ) و آنگاه كه پيام مي داد : « در قاموس شهادت وحشت نيست . اكنون اسلام به اين شهيدان و شهيد پروران افتخار مي كند و با سرافرازي همه مردم را دعوت به پايداري مي نمايد . » (۲)

 

و آنجا كه پيوند دفاع مقدس را با جبهه هاي نبرد حق و باطل در صدر اسلام اينگونه ترسيم مي كند:

« خط سرخ شهادت خط آل محمد و علي است و اين افتخار از خاندان نبوت و ولايت به ذريه طيبه آن بزرگواران و به پيروان خط آنان به ارث رسيده است . درود خداوند و سلام امت اسلامي بر اين خط سرخ شهادت و رحمت بي پايان حق تعالي بر شهيدان اين خط در طول تاريخ » . (۳ ) اينها همه حماسه مي آفريند و روحيه و انگيزه مي بخشد و صاحبدلان با ايمان را به صحنه دفاع از حق و مقاومت در برابر تجاوز مي كشاند. نكته اي كه در ديدگاههاي امام راحل به وضوح ديده ميشود « تعالي بخشيدن » به جوهره دفاع و جنگ از سطح يك نبرد نظامي و دفاعي به عرصه اي براي تجلي والاترين و زيباترين جلوه هاي معنوي و عرفاني است . رزمندگان تنها سلاح بردوشان جنگاور نيستند بلكه عارفان از ماديات گسسته و از تعلقات رسته اند كه جذبه اي معنوي آنان را به دفاع واداشته است . تعابير امام در اين زمينه بسي زيبا و فراوان و تكان دهنده است . شايد همين يك نمونه در اثبات مدعا كافي باشد : « اين جوانان بسيار عزيز در سطح كشورند كه ناگهان با يك جهش برق آساي معنوي و روحي با دست رحمت حق تعالي از منجلابي كه براي آنان با دست پليد استكبار جهاني … ديده بودند نجات يافته و يك شبه ره صد ساله را پيمودند و آنچه عارفان و شاعران عارف پيشه در ساليان دراز آرزوي آن را مي كردند. اينان ناگهان به دست آوردند و عشق به لقاالله را از حد شعار به عمل رسانده و آرزوي شهادت را با كردار در جبهه هاي دفاع از اسلام عزيز به ثبت رساندند و اين تحول عظيم معنوي با اين سرعت بي سابقه را جز به عنايت پروردگار مهربان و عاشق پرور نتوان توجيه كرد . » (۴)

 

شهادت از ديدگاه امام يك « هنر » است . اين نگاه و ديد چهارچوب جديد و زيبايي از هنر را ترسيم مي كند و افق نگاه هاي هنري را مي گستراند. در تبيين هنر آفريني رزمندگان مي فرمايد : « خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه هاي عشق و شهادت و شرف و عزت سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنري است كه بايد به تناسب عظمت و زيبايي انقلاب اسلامي « هميشه مشام جان زيبا پسند طالبان جمال حق را معطر كند . » (۵)

 

اين جلوه هاست كه گرايش به اين فرهنگ را هم توسعه مي دهد هم تسريع مي بخشد و هم در عمق جانها مي نشاند. آنچه در قاموس شهادت اتفاق مي افتد فراتر از يك هنر است . از ديدگاه امام رزمندگان و شهيدان نه تنها والاترين هنرمندانند بلكه هنري دارند كه هنرمندان ديگر از ترسيم هنري كار آنان ناتوانند. مي فرمايد : « با كدام قلم و بيان مي توان از عزيزاني كه سنگرهاي جنگ را به محراب مسجد و معراج اله الله تبديل كردند ثنا كرد گيريم كه قلمفرسايان هنرمند بتوانند ميدان هاي و شجاعت و دلاوري آنان و قدرت و جسارت فوق العاده آنها را در زير آتش مسلسلها و توپ ها و تانك ها ترسيم نمايند و نقاشان و هنرپيشگان بتوانند پيروزي هاي هنرمندانه آنان را در شبهاي تار در مقابل موشك ها و بمب افكن هاي دشمن غدار و عبور از پيچ و خم هاي سيم هاي خاردار و كوههاي سر به فلك كشيده … مجسم نمايند لكن آن بعد الهي عرفاني و آن جلوه معنوي رباني كه جانها را به سوي خود پرواز مي دهد و آن قلب هاي ذوب شده در تجليات الهي را با چه قلم و چه هنر و بياني مي توان ترسيم كرد » (۶)

امام راحل « قدس سره » نه تنها به ستايش حماسه هاي رزمندگان و شهيدان حماسه ساز مي پردازد بلكه اين روحيه و فكر و فرهنگ در عمق دل خودش نيز راسخ است و امام نيز شهادت طلبي عاشق و شيداي شهادت و لقاالله است و پيوسته آرزوي شهادت داشته است.

در يك جا مي فرمايد : « من اميدوارم به فوز « احدي الحسنيين » نائل شوم يا پيشرفت مقصود و اقامه عدل و حق يا شهادت در راه آنكه حق است . » (۷)

و در جايي اظهار مي دارد : « من خون و جان ناقابل خويش را براي اداي واجب حق و فريضه دفاع از مسلمانان آماده نموده ام و در انتظار فوز عظيم شهادتم . » (۸)

و در لحني حماسي و برانگيزاننده چنين رقم مي زند : « ما امروز به انتظار شهادت نشسته ايم تا فردا فرزندانمان در مقابل كفر جهاني با سرافرازي بايستند . » (۹)

و… بالاخره باالهام از فرهنگ عاشورا كه « شهادت » در كام دست پروردگان مكتب حسيني « احلي من العسل » است با دلير مردان شهادت طلب جبهه ها اينگونه درد دل مي كند : « مي دانم كه شهادت شيرين تر از عسل در پيش شما ست . مگر براي اين خادمتان اينگونه نيست » (۱۰)

اينگونه است كه « فرهنگ شهادت طلبي » را كه در عصر و نسل حاضر موج مي زند و دامنه اش فراتر از مرزهاي كشور ما كشيده شده است . تا حد زيادي مديون آن امام عزيزيم و همين خط را ضامن اعتلاي مستمر و عزت ماندگار براي امت و نظام اسلامي و همه دلباختگان به اين فرهنگ ميدانيم . مگر مي توان جز با سلاح شهادت دشمنان تا دندان مسلح را خلع سلاح كرد.

امام امت مي فرمود : « شكستن فرهنگ شرق و غرب بي شهادت ميسر نيست . » (۱۱)

 

 

 

و مي فرمود : « ملت ما اكنون به شهادت و فداكاري خو گرفته است و از هيچ دشمني و هيچ قدرتي و هيچ توطئه اي هراس ندارد. هراس آن دارد كه شهادت مكتب او نيست … ملتي كه شهادت براي او سعادت است پيروز است … ما در كشته شدن و كشتن پيروزيم . » (۱۲)

درود بر آنان كه در تداوم خط امام مروج فرهنگ شهادت طلبي اند و ننگ بر آنان كه واداده و خود باخته حماسه هاي روشن تر از آفتاب را انكار مي كنند و از افتخارات خويش پشيمانند.

 

منابع:

۱ـ صحيفه نور ج ۶ ص ۱۰۹.

۲ـ همان ج ۱۵ ص ۵۲.

۳ـ همان ج ۱۵ ص .۱۵۴

۴ـ همان ج ۱۷ ص ۱۸۹

۵ـ همان ج ۲۱ ص .۳۰

۶ـ همان ج ۱۸ ص .۲۳۰

۷ـ همان ج ۴ ص .۲۷۹

۸ـ همان ج ۲۰ ص .۱۱۳

۹ـ همان ج ۱۴ ص .۲۶۶

۱۰ـ همان ج ۲۰ ص .۲۴۱

۱۱ـ همان ج ۲۱ ص ۱۰۸

۱۲ـ همان ج ۱۳ ص .۶۵

 

نویسنده: جواد محدثی

 

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است