شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
گفت و گو با پرفروش‌ترین ناشر کتاب‌های دفاع‌مقدس
صفحه اصلی > تاريخ دفاع مقدس > گفتگو > گفت و گو با پرفروش‌ترین ناشر کتاب‌های دفاع‌مقدس  

مدیر انتشاراتی که پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع‌مقدس را منتشر کرده است:

از هیچ‌گونه رانتی استفاده نکرده‌ایم!

 

اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، باید تاکید کرد نام سوره‌مهر بین ناشران دفاع‌مقدس می‌درخشد. هرچند این ناشر، ناشر تخصصی دفاع‌مقدس نیست و کتاب‌های موفقی در حوزه‌های دیگر هم دارد اما به‌هر روی، عمده‌ی کتاب‌های پرفروش دفاع‌مقدس با برند این ناشر وارد بازار کتاب شده است. همین مساله انتقاد برخی از نویسندگان و ناشران دفاع‌مقدس را برانگیخته و شاید به‌همین دلیل است که برخی از این نویسندگان و ناشران متعقدند سوره‌مهر بیش از آن‌که کیفیت را در آثارش لحاظ کند، از برخی امکانات خاص استفاده می‌کند؛ امکاناتی که ناشران دیگر از استفاده‌ی از آن‌ها محروم‌اند. اما با همه‌ی این‌ها، فعالیت‌های سوره‌مهر باعث شده تا در کشوری که سرانه‌ی مطالعه‌اش پانزده دقیقه در سال است، کتاب‌هایی در بازار عرضه شود که بتواند ردای چاپ صدم -‌و بلکه بیشتر از آن‌- را به‌خود ببیند. این‌، دست‌مایه‌ای شد تا به‌سراغ محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل انتشارات سوره‌مهر برویم و با او در این خصوص گفت‌وگو کنیم.

 

اولین سوال ما شاید سخت‌ترین سوال‌مان هم باشد. چرا در حوزه‌ی ادبیات دفاع‌مقدس و تاریخ‌شفاهی دفاع‌مقدس همه‌جا نام سوره‌مهر برده می‌شود؟

در پاسخ به شما باید تاکید کنم اقبال به‌نوعی از ادبیات تاریخی و تاریخ و شفاهی و ادبیات داستانی به‌طور کلی افزایش پیدا کرده است. یعنی ادبیات داستانی منبعث از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تاریخ شفاهی متولد انقلاب است. این اقبالی که پیدا شده، محصول ویژگی‌هایی است که این نوع از ادبیات دارد. اگر بخواهیم به ویژگی‌های این ادبیات اشاره کنیم باید به ویژگی‌های آرمان‌های انقلاب و تغییراتی که در ملت ایران داده شده اشاره کنیم. نهایتا اگر بخواهیم ریشه‌شناسی کنیم باید بگوییم این مساله مربوط می‌شود به انسانی که با انقلاب اسلامی متولد شد. امام(ره) معجزه‌ی انقلاب اسلامی را تولد این انسان دانست. آرمان‌های این انسان چیست؟ اهداف و آینده‌اش چیست؟ پاسخ به این سوال‌ها بحث مفصلی می‌طلبد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بیش از یک نسل آن در جریان افکار و آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار گرفته است. طبیعی است که این بخش از جامعه سوالاتی داشته باشد که در حوزه‌ی مطالعه باید عمدتا در بخش ادبیات داستانی و تاریخ به آن‌ها پاسخ داد.

دلیل دیگر آن است که حدود 80 درصد مطالعه در کشور بر اساس آمارهای اعلام‌شده، مربوط به مطالعه در حوزه‌های ادبیات و تاریخ است. در واقع بخش عمده‌ای از مطالعه در کشور را این دو حوزه به خود اختصاص داده‌اند. طبعا سوره‌مهر هم به‌دلیل آن‌که رویکرد خود را توجه به انقلاب اسلامی -‌چه در حوزه‌ی داستان و چه در حوزه‌ی تاریخ شفاهی-‌ قرار داده است و محصولات خود را هم عمدتا در این حوزه‌ها -‌داستان، تاریخ، تاریخ‌شفاهی-‌ منتشر کرده است به‌طور طبیعی مورد اقبال قرار گرفته است.

از دیگرسو حجم عملیات سوره‌مهر هم باعث شده تا فعالیت‌های این انتشارات نسبت به ناشران دیگری که مشغول به فعالیت‌ هستند بیشتر به‌چشم بیاید؛ البته حجم کارهای ناشران دیگری هم که مشغول به فعالیت هستند هم کم نیست، اما تمرکز سوره‌مهر بر روی این موضوعات خاص، باعث شده تا سوره‌مهر بیشتر مورد توجه قرار گیرد. البته این تحلیل بنده است.

 

با این‌حال برخی از ناشران معتقدند سوره‌مهر به امکاناتی دسترسی دارد که ناشران دیگر از استفاده از این امکانات محرومند.

 

من اعتقاد دارم هر ناشری با هر سطح تولید اگر رفتارهایش را مبتنی بر اساس اصولی که در صنعت نشر –آن‌چنان که در دنیا رایج و مرسوم است- منطبق کند، آثارش دیده خواهد شد و کتاب‌هایش توسط جامعه خوانده خواهد شد. ببینید؛ نشر یک صنعت است. صنعت یک اقتضائات خاص برای خود دارد. خیلی از همکاران ما در انتشاراتی‌های دیگر به بعضی از این اقتضائات عمل می‌کنند و به خیلی از این اقتضائات هم عمل نمی‌کنند. طبیعی است که خروجی این ضعف باعث می‌شود که آثارشان یا دیده نشود یا خوانده نشود.

بخشی از این اقتضائات، اقتضائات فنی و مربوط به زمان‌شناسی، انتخاب سوژه، طراحی‌‌، برنامه‌ریزی، تولید به‌موقع محتوا و ارائه‌ی آن است. بخش دیگری هم مربوط به امکانات فنی از جمله رعایت اصول رایج در صنعت چاپ و نشر است که شامل عناصری مثل گرافیک، ویرایش، تصویرسازی و... می‌شود. سوره‌مهر از بخش زیادی از این اقتضائات باخبر است و آن‌ها را هم رعایت می‌کند. توجه ویژه و خاصی به انتشارات سوره‌مهر نمی‌شود. امکانات ویژه‌ای در اختیار ما -‌به‌دلیل آن‌که انتشارات سوره‌مهر هستیم-‌ قرار نمی‌گیرد؛ بلکه ما از امکاناتمان به شکلی بهتر و درجای خود استفاده می‌کنیم.

مثلا ما در حوزه‌ی نشر سه رکن اساسی داریم. یکی رکن تولید است، یکی رکن توزیع است و نهایتا رکن ترویج. در رکن تولید، برنامه‌ریزی، شناخت مخاطبان و توجه به نیازهایشان و رعایت استانداردهای تولید محتوا باید در نظر گرفته شود. در رکن توزیع باید به وضعیت پخش کتاب در کشور و استفاده  از امکانات توجه شود و نهایتا در رکن ترویج -‌که به نظرم بخش مهم‌تری است- مسائلی چون اطلاع‌رسانی، اقناع مخاطبان، مطلع‌کردن آنان و هم‌چنین رساندن آنان به این مرحله که قانع شوند کتابی را بخرند باید مورد توجه یک ناشر قرار گیرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش فعالیت‌های سوره مهر همین فعالیت‌های ترویجی است. یعنی ما تلاش می‌کنیم از هر امکان ترویجی، تبلیغی و اقناعی برای توسعه‌ی فروش کتاب‌هایمان استفاده کنیم. شاید بتوان گفت ما هرقدر که خرج نگهداری شرکت و نیروهای انسانی مجموعه می‌کنیم، همان‌قدر هم خرج فعالیت‌های ترویجی‌مان می‌کنیم. انتشار دوهفته‌نامه‌ی تخصصی کتاب، برگزاری رونمایی‌ها، جدی گرفتن حوزه‌های نمایشگاهی در کشور، حفظ ارتباط با نخبگان و مخاطبان در ژانرهای مختلف کتاب‌های منتشر شده و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای مانند صدا و سیما و سینماها و... است که باعث شده آثار ما بیشتر به چشم بیاید. هر ناشر دیگری هم می‌تواند کم‌وبیش برای رکن ترویج برنامه‌ داشته باشد و از این ظرفیت استفاده کند.

 

مخاطب نشان داده اگر کتاب خوب و سوژه‌ی‌ خوب دریافت کند به آن کتاب اقبال نشان می‌دهد. مانند کتاب‌های «کوچه‌نقاش‌ها» یا «لشگرخوبان» یا «دا» یا حتی «خاک‌های نرم کوشک» که جزء کتاب‌های سوره‌مهر هم نیست. یکی از وجوه شاخص انتشارات سوره‌مهر هم انتخاب سوژه‌های منحصربه‌فرد است. در خصوص فرآیند انتخاب سوژه در انتشارات سوره‌مهر توضیح می‌دهید؟

 

حوزه‌ی هنری که انتشارات سوره‌مهر ناشر تخصصی آثار اوست، چند دفتر تخصصی دارد که سال‌هاست در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند. یعنی آن‌چه در بخش‌ رکن تولید در مجموعه فعالیت‌های یک ناشر گفتم، در این دفاتر صورت می‌گیرد. در اینجاست که اگر شما بخواهید یک کتاب تولید کنید، انتخاب سوژه‌تان، نحوه‌ی نگاه شما به سوژه، تعامل شما با تولیدکننده‌ی متن و... رصد می‌شود تا نهایتا متن تولیدشده دارای کیفیت‌ فنی باشد. در واقع این مرحله بسیار مرحله‌ی مهم و حساسی است. در اینجا بر اساس تجربه‌های انباشته‌ای که از گذشته وجود داشته و بر اساس توان نیروی انسانی خوبی که در مجموعه وجود دارد، چه در حوزه‌ی مدیریت دفاتر تولید کتاب مثل آقای سرهنگی‌، آقای بهبودی، آقای قزوه و... چه در دفاتر دیگر حوزه‌ی هنری، فعالیت‌ها در چارچوبی مشخص انجام می‌شود. هرکدام از این دفاتر یک مسئول دارد که مدیر این دفتر در حوزه‌ی متبوع خود تجربیاتی دارد و اساسا کارش سوژه‌یابی، پروراندن سوژه‌ها و تبدیل این سوژه‌ها به کتاب است. سوره‌مهر از این امکان استفاده می‌کند. علت این‌که سوژه‌های انتخاب شده برای کتاب‌های سوره‌مهر سوژه‌هایی بکر و دیده نشده است، آن است که حوزه‌هنری به‌عنوان سازمان متبوع انتشارات سوره‌مهر در بخش دفاتر به بلوغ در انتخاب و پرورش موضوعات و ایده‌ها رسیده است و دارد از این بلوغ استفاده می‌کند.

 

شما به‌عنوان یکی از ناشران موفق در عرصه انتشار کتاب‌های دفاع‌مقدس با ناشران دیگر رقابت هم دارید؟

رسالت ما از موضع حوزه‌هنری حمایت از این‌گونه ادبیات و نشر است. تلاش‌مان را هم می‌کنیم و هرجایی هم که دستمان برسد هم در این زمینه به ناشران دیگر کمک می‌کنیم. با این‌حال در مقام ناشر تلاش می‌کنیم سهم‌مان را از بازار کتاب به درستی اخذ کنیم. اگر رقبایی در صحنه باشند سعی می‌کنیم با آن‌ها تعامل داشته باشیم و با همدیگر تقسیم وظایف کنیم تا بتوانیم سطح کلی بازار نشر را در کشور ارتقا دهیم. رقابت همیشه به معنای پس‌زدن حریف‌ها نیست، بلکه به معنای جلو رفتن و حفظ توانایی‌های فنی برای ادامه‌ی رقابت است. فقط ما تلاش می‌کنیم توانایی‌هایمان را با نوآوری و خلاقیت و پیدا کردن راه‌هایی که دیگران بلد نیستند، همیشه حفظ کنیم.

اما واقعیت آن است که در حوزه‌ی فعالیت ما -هرچند ناشران بسیار زیاد و خوبی وجود دارند- به‌دلیل سابقه‌ای که حوزه‌هنری و انتشارات سوره‌مهر دارند، رقبای زیادی وجود ندارد که ما بخواهیم با آن‌ها رقابت کنیم.

 

تقریظ‌های رهبری یکی از عواملی است که باعث می‌شود کتابی پرفروش شود. نظر شما در ‌خصوص این‌که چرا عمده‌ی تقریظ‌های ایشان بر روی کتاب‌های شما است، چیست؟

آن‌طور که ما مطلعیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اکثر کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنند حاشیه می‌نویسند. بعضی از این حاشیه‌ها و تقریظ‌ها منتشر می‌شود و البته بسیاری دیگر از این تقریظ‌ها هم منتشر نشده است. البته برداشت ما از این‌که عمده‌ی تقریظ‌های منتشر شده توسط مقام معظم رهبری مربوط به انتشارات سوره‌مهر است، این است که موضوعی که ما در آن مشغول به فعالیت هستیم موضوع مهمی از دیدگاه رهبری انقلاب است که دفتر ایشان تقریظ‌های رهبر انقلاب را بر این کتاب‌ها منتشر می‌کند. ما فکر می‌کنیم ایشان سعی می‌کنند در بخش ترویج به کمک این کتاب‌ها بیایند و کاری کنند که این کتاب‌ها دیده شود.

اما ایشان این توجه را دارند که معمولا تقریظ‌هایی که بر کتاب‌ها نوشته‌اند را در بدو انتشار و حتی در تجدید چاپ‌های دوم و سوم و حتی دهم و پانزدهم منتشر نمی‌کنند. یعنی کتاب‌هایی با تقریظ‌های منتشر شده‌ی مقام معظم رهبری به‌فروش می‌رسد که عمدتا بعد از موفقیت در بازار و اقبال اولیه‌ی مخاطبان این حاشیه و تقریظ را منتشر کرده است. یعنی در واقع کتاب راه خود را رفته است و البته باید تاکید کنم وقتی که رهبری نظرشان را در مورد یک کتاب ارائه می‌کنند، فروش آن کتاب متحول می‌شود. در واقع ماجرا بعد از انتشار تقریظ رهبر انقلاب دیگر برای ناشر فرق می‌کند.

 

شبکه‌ی توزیع هم در دیده‌شدن و ستاره‌شدن یک کتاب نقش بسیار موثری دارد. شما شبکه‌ی توزیع خاصی را برای توزیع کتاب‌هایتان استفاده می‌کنید؟

ما شبکه‌ی توزیع خودمان را -‌به‌نام شبکه‌ی توزیع سوره‌مهر- داریم و البته با شبکه‌های توزیع دیگری که در کشور فعالیت می‌کنند همکاری می‌کنیم. فعالیتی که شرکت توزیع ما راه‌اندازی کرد و در این فرآیند جا انداخت نه قبلا در اولویت شرکت‌های توزیع قبل بود و نه راه تجربه‌شده‌ای بود.

الان و در حال حاضر هم، بخشی از نخبگان جامعه نسبت به آمار فروش ما تردید دارند و فکر می‌کنند این کتاب‌ها در جایی غیر از بازار نشر به‌فروش می‌رسد؛ در صورتی‌که چنین نیست. گواه این مساله هم شرکت‌های پخش کتابی هستند که با همکاری می‌کنند.

 

علت علاقه‌ی نویسندگان به انتشار آثارشان در انتشارات سوره‌مهر چیست؟

من خودم هم سابقه‌ی نویسندگی دارم. اگر به‌عنوان نویسنده بخواهم دغدغه‌های یک نویسنده را نگاه کنم دنبال آن هستم که ناشری اثر من‌را به‌نحوی شایسته چاپ و منتشر کند. شاید فعالیت‌های سوره‌مهر در حوزه‌ی تولید و توزیع و ترویج به‌گونه‌ای است که نظر نویسندگان و تولیدکنندگان را جلب کرده و آن‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که اثری که ماحصل فعالیت‌های مجدانه‌ی ادبی و پژوهشی آنان در یک دوره است را در اختیار ناشری قرار دهند که این اثر بتواند مخاطبان بیشتری داشته باشد. هرقدر که جلوتر برویم و انتشارات توسعه پیدا کند، این اقبال از سمت نویسندگان ادامه خواهد یافت. البته هرقدر که جلوتر برویم حفظ رضایت نویسندگان برای ما سخت‌تر خواهد شد. ما نویسندگانی داشته‌ایم که گاهی از چاپ دوم و سوم کتاب‌شان بسیار راضی بوده‌اند؛ اما الان که کتاب‌شان چاپ پانزدهم را رد کرده احساس رضایت در نویسنده ایجاد نشده است. این به آن معنی نیست که کتاب‌ این‌ها ظرفیت ندارد بلکه معنی‌اش آن است که توانایی انتشارات محدود است و توقع نویسنده‌ها از انتشاراتی مثل سوره‌مهر بالاتر رفته است. واقعیت آن است که سوره‌مهر، سطح توزیع و چاپ را از حد معمول در جامعه فراتر برده است.

 

نکته نهایی...

ما ناشر تخصصی هنر و ادبیات در کشور هستیم. یعنی آثار داستانی هم، ازجمله کتاب‌هایی است که در انتشارات سوره‌مهر منتشر می‌شود. پرفروش‌ترین آثار داستانی، کتاب‌های تاریخی و هم‌چنین آثاری درباره‌ی داستان‌ و داستان‌نویسی از جمله کتاب‌هایی است که سوره‌مهر منتشر کرده است. مایلیم که این وجه از انتشارات در سایه‌ی فعالیت‌های ما در حوزه‌ی تاریخ‌شفاهی قرار نگیرد.

دغدغه‌‌ی دیگر ما این است که ما خودمان را رقیب ناشرانی که در حوزه‌ی دفاع‌مقدس فعالیت می‌کنند نمی‌دانیم و هرجا که دستمان برسد وظیفه‌ی خود می‌دانیم به آن‌ها کمک کنیم. اما برعکس؛ اگر به‌سراغ ناشران دیگر بروید اولین و تندترین نقدهای آنان به انتشاراتی است که دارد برای آن‌ها راه باز می‌کند. گاهی بعد از صحبت با ناشرانی که ما به آینده‌ی آن‌ها امیدداریم می‌بینم این‌ها از آینده‌ی ما هراس دارند و فکر می‌کنند ما عرصه را برای فعالیت‌های آن‌ها تنگ کرده‌ایم. این‌ها من‌را گلایه‌مند و دلگیر می‌کند. انتشارات سوره‌مهر یک سرمایه‌ی ملی است. ما در حوزه‌ی ‌نشر در تاریخ کشورمان تعداد معدودی انتشاراتی داشته‌ایم که توانسته‌اند اعتماد نویسندگان و دولت‌ها را به‌دست بیاورند تا بتوانند در کشور جریان بسازند.

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است