شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
برج پرچم

 

اهتزاز مرتفع ترین پرچم ایران در جوار موزه

دست به دست چرخید، با خون های زیادی آبیاری شد تا قد کشید، بلند و بلند تر تا آنجا که قلب آسمان را شکافت و سینه سپر کرد مقابل بادهایی که می خواستند خانه خرابمان کنند، می خواستند هرچه داشتیم از ما بگیرند. قد کشید تا بالای بلندای آسمان شهرمان، تا یادمان باشد اگر ایرانی اسلامی داریم به برکت خون شهدایی است که نهالی را آبیاری کردند، تا هرگاه نسیمی به شهر می وزد بوی شهدا را در شهر بپیچد، نهالی که امروز طوفان های بزرگ هم قامتش را خم نخواهند کرد. حالا پرچمی سه رنگ و مزین به نام الله که شهید به شهید دست به دست می شد بر فراز مقام شهدا درموزه به اهتزاز در امد.. پرچمی که بلند ترین پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

اهتزاز یکی از بزرگترین پرچم های دنیا در سومین برج پرچم جهان از تظر ارتفاع

 این روایت اتفاقی است که در تپه های عباس آباد تهران صورت گرفت تا نماد غیرت، مقاومت، ایثار و شهامت ایرانیان، در آسمان پایتخت خودنمایی کند. نمادی که برای ما مقدس است و زیر سایه اش با عزت و افتخار زندگی میکنیم. ادای احترام به پرچم همیشه و در همه کشور ها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده  و برافراشتگی آن با تکیه بر مذهب و  فرهنگ نزد همه ملت  ها اعتبار و اهمیت خاص دارد طرح احداث برج پرچم، علاوه بر تکیه بر مفاهیمی که گفته شد دلایل مهم دیگری نیز دارد  از جمله : ادای احترام به پرچم ، استفاده از توان و دانش فنی مهندسان کشور و نمایش اقتدار ملی آنان. این پروژه به عنوان یک نماد شهری ، نماد مرکز فرهنگی جهان اسلام را  نیز  در بر دارد.

 

 

ساخت برج پرچم در مدت 6 ماه

کار ساخت برج پرچم تهران بیستمین روز بهمن ماه سال 90 کلید خورد و در ششمین روز تیر ماه امسال به پایان رسید. برجی که روی تپه های عباس آباد و درست در کنار موزه و همچنین مزار شهیدان گمنام این مجموعه ساخته شد و 150 متر ارتفاع دارد. البته با احتساب قرارگیری تپه های عباس آباد، ارتفاع این برج از سطح زمین 210 متر برآورد می شود. نگاهی به زمان ساخت برج پرچم نشان می دهد که این برج در کمتر از شش ماه ساخته شد و همین موضوع باعث شد تا سرعت ساخت آن در تمام دنیا رکورددار باشد. ابعاد پرچمی هم که روی این برج به اهتزاز در آمده 42 متر در 24 متر است. یعنی این پرچم هزار متر مربع وسعت دارد که در نوع خود بی نظیر است.

 

 

دشواری های کار ساخت برج پرچم

ساخت برج پرچم با این ارتفاع آن هم در شرایطی که تا کنون مشابهی از آن در ایران ساخته نشده، کار ساده ای نبود. طبیعی است وقتی هیچ تجربه ی اینچنینی در کشور وجود نداشت، هیچ آیین نامه و بارگذاری خاصی هم برای آن تعریف نشده است. همین موضوع باعث شد تا سازندگان برج پرچم به فکر استفاده از تجربیات کشورهای دیگر بیافتند. به همین منظور از طرح تونل باد که توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و صاحب فن مورد تایید است، استفاده شد تا تاثیرات بارهای وارده بر سازه به دست آید. با این وجود، کاملا روشن بود برای ساخت برج پرچم باید دو موضوع اساسی در نظر گرفته می شد. موضوعاتی که سازندگانش به آن «بار» می گویند. یکی بار زلزله و دیگری بار باد. مطالعات صورت گرفت و نتیجه آن شد که برای این پروژه در نظر گرفتن وضعیت باد بیش از زلزله حیاتی است. به همین دلیل هم طراحی سازه بر اساس باد 120 کیلومتر بر ساعت با دوره بازگشت 50 ساله انجام شد. اتفاقی که سبب شد این برج به گونه ای ساخته شود که وزنش با وزش چنین باد ی نوک برج تا 7/2 متر حرکت کند.

 

 

عملیات طاقت فرسا برای نصب قطعات برج

ساخت برج پرچم نیاز به فولادی با مقاومت و انعطاف پذیری بالا داشت. فولادی که تا پیش از این در ایران ساخته نشده بود. اما موضوعی که در زمان تولید و نصب این قطعات باید مورد توجه قرار می گرفت و خود از سختی های آن به حساب می آمد، تنش گیری این فولادها بود. اتفاقی که باعث شد قطعات به کوره برده شود و تحت 800 درجه سانتیگراد حرارت قرار گیرد تا تنش هایی که بر اثر جوشکاری ایجاد می شد از بین برود. اما شاید یکی از حساس ترین مراحل کار ساخت برج پرچم مربوط به جابجایی قطعات این سازه می شد. حمل قطعات بسیار بزرگی که در خارج از شهر ساخته و به محل برج پرچم حمل می شد و پس از آن نصب این قطعات خود یکی از سختی های کار برای این پروژه به حساب می آمد. اتفاقی که در ابتدا ذهن ها را به سمت استفاده از هلیکوپتر سوق داد اما چون هلیکوپتری که ظرفیت انجام این کار را داشته باشد، در ایران موجود نبود و از طرفی کار با هلیکوپتر ریسک بالایی داشت، تصمیم بر آن شد تا از یک جرثقیل هزارو دویست تن استفاده شود. جرثقیلی که باید به عسلویه می آمد و از آنجا به تهران منتقل می شد. اما همین جرثقیل و استفاده از آن هم دردسرهای خود را داشت. جرثقیل هزار و 200 تنی نمی توانست نزدیک پایه بیاید و باید در خیابان قرار می گرفت. با این وضعیت هر چه فاصله بیشتر می شد، ظرفیت افت می کرد و مشکل ساز می شد. بنابراین استفاده از این جرثقیل هم از دستور کار حذف شد و نهایاتاً سازندگان تصمیم گرفتند از یک تاور استفاده کنند که در دنیا تعداد اندکی از آن ساخته شده و هزینه اجاره آن بسیار بالاست. این تاور به صورت خودایستا تا ارتفاع 150 متر بالا می رفت و سپس با کابل های کششی مهار می شد.

 

 

زیر پای برج پرچم سفت سفت است

سازه برج پرچم با ابعاد خاصی که دارد بیش از هر چیز نیازمند استحکام در زمین است. اتفاقی که سازندگان آن می گویند این سازه در منطقه ای قرار گرفته که با توجه به آزمایش های صورت گرفته یکی از محکم ترین خاک های تهران را دارد. آنها می گویند محل استقرار برج پرچم به گونه ای در نظر گرفته شده که با توجه به جایگاه رفیع شهدا مشرف به مقبره الشهدا و موزه و همچنین تلفیقی از فضاهای رسمی با فضاهای طبیعی به وسیله عناصر معماری باشد. با این وجود، گویا کار به گونه ای صورت گرفته که کمترین دخل و تصرف در طبیعت پارک طالقانی و راه های ورود و خروج آن صورت گیرد. از سوی دیگر این برج به گونه ای ساخته شده که بتواند کاربری های متعددی داشته باشد و همین موضوع اهمیت آن را دوچندان می کند.

 

هزار و 500 متر ارتفاع از سطح دریا

سازه برج پرچم در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع با زیربنایی معادل 530 متر مربع قرار دارد. سازه ای که از سطح دریا هزار و 500 متر ارتفاع دارد و فضای مکث سیاحتی جهت تقرب به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، مساحتی برابر 650 متر مربع را به خود اختصاص داده که شامل مبلمان شهری و نمایشگاهی با بام سبز است. اما این برج محلی هم برای استقرار مدعوین دارد. جایی که ظرفیتی معادل 500نفر را داراست. برای آنکه به پایین این برج برسیم باید 158 پله را طی کنیم. 453 پله نیز از پایه تا بالای راه است که مجموعا فاصله سطح زمین تا بلندای پرچم 611 پله است.

 

بلندترین پایه پرچم ایران

برج پرچم، بلندترین پایه پرچم ایران است و به عنوان یک از سه پایه پرچم مرتفع دنیا شناخته می شود. پیش از این برج، برج پرچم تاجیکستان و آذبایجان قرار دارد و پس از آن برج پرچم ترکمنستان با 133 متر، اردن با 130 متر، امارات با 123متر، آمریکا با 103 متر، برزیل با 100 مترو مالزی هم با 100 متر ارتفاع قرار دارد.

 

 

 

نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است