دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦
فضيلت مجاهدين جهاد
اجر و پاداش رزمندگان از منظر روایات
أمالى المفيد(نشر كنگره شيخ مفيد، قم‏، 1413 ق‏، چاپ اول‏)، ص 11، المجلس الأول.‏
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: مَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ خُطْوَتَيْنِ خُطْوَةٍ يَسُدُّ بِهَا مُؤْمِنٌ صَفّاً فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خُطْوَةٍ يَخْطُوهَا مُؤْمِنٌ إِلَى ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ يَصِلُهَا ... .
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: هيچ گامى نزد خدا از اين دو گام محبوبتر نيست: گامى كه يك مؤمن در راه خدا بردارد و صف جهاد را محكم كند، و گامى كه يك مؤمن در راه پيوند با خويشاوندى كه با او قطع رابطه كرده بردارد.
 
بحار الأنوار(نشر مؤسسه الوفاء بیروت- لبنان،1404 هجری قمری)، ج ‏61، ص 177.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: رِبَاطُ يَوْمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ الرَّجُلِ فِي أَهْلِهِ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ يَوْماً كُلُّ يَوْمٍ أَلْفُ سَنَة.
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: يك روز مرزدارى در راه خدا بهتر است از عبادت مرد در ميان كسان خود .
 
مستدرک الوسائل(نشر آل البیت، قم،1408ه ق)، ج 2، ص 245.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: إنَّ صَبرَ المُسلِمِ في بَعضِ مَواطِنِ الجِهَادِ يَوماً واحِداً، خَيرٌ لَهُ مِن عِبَادَةِ أربَعينَ سَنَة ً.
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: صبر (و تاب- آوردن) مسلمان، در ميدان جهاد، به مدت يك روز، از عبادت چهل سال بهتر است.
 
الكافي(نشر اسلاميه‏، تهران‏، 1362 ش‏، چاپ دوم‏)، ج ‏2، ص 510.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: دَعَا مُوسَى عليه السّلام وَ أَمَّنَ هَارُونُ عليه السّلام وَ أَمَّنَتِ الْمَلَائِكَةُ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَتُكُما فَاسْتَقِيما وَ مَنْ غَزَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اسْتُجِيبَ لَهُ كَمَا اسْتُجِيبَ لَكُمَا يَوْمَ الْقِيَامَة.
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: حضرت موسى دعائى كرد و هارون آمين گفت، و فرشتگان نيز آمين گفتند، پس خداى تبارك و تعالى فرمودند: «هر آينه دعاى شما مستجاب شد پس بايد استقامت (و پايدارى) كنيد». (سوره يونس آيه 89) و هر كه در راه خدا جهاد كند دعايش مستجاب شود- چنانچه دعاى شما باجابت رسيد- تا روز قيامت.
 
غرر الحكم(نشردفتر تبلیغات قم،1366 ه ش)، ص 201، ح 7659.
قَالَ عَلِيّ عَلَيْهِ السَّلامُ : الْمُجَاهِدُونَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاء.
امام على عليه السّلام فرمودند: درهاى آسمان براى جهاد كنندگان گشوده مى‏شود.
وسائل الشيعه(نشر آل البيت‏، قم، 1409 ق‏، چاپ اول‏)، ج 11، ص 12. قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: وَ مَنْ خَرَجَ فى سَبيلِ اللّهِ مُجاهِداً فَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَة سَبْعَمِأةِ ألْفِ حَسَنَة، وَ يُمْحَى عَنْهُ سَبْعَمِأةِ ألْفِ سَيِّئَة، وَ يَرْفَعُ لَهُ سَبْعَمِأةِ أَلْفِ دَرَجَة، وَ كانَ فِى ضَمَانِ اللّهِ، بِأىِّ حَتْف ماتَ كانَ شَهِيداً، وَ إنْ رَجَعَ رَجَعَ مَغْفُوراً لَه مُسْتَجاباً دُعاؤُه. پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: و هر كه براى مرزبانى و جهادگرى در راه خدا از خانه‏اش در آيد او را به ازاى هر گامى كه بردارد هفتصد هزار حسنه باشد و هفتصد هزار گناه از او پاك شود و هفتصد هزار درجه او را بالا برند و تا آنگاه كه جان سپارد پيوسته در امان خداى فرازمند باشد و هر طور كه بميرد شهيد به شمار آيد و اگر [به سلامت‏] باز گردد بخشوده شده و پذيرفته دعا و حاجت روا باز گردد.
 
الخصال(نشر جامعه مدرسين،‏ قم‏‏،1362 ش، چاپ اول‏‏)، ج ‏1، ص 98.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَ أَعْيُنٍ عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ بَاتَتْ سَاهِرَةً فِي سَبِيلِ اللَّه‏.
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: هر چشمى روز قيامت گريانست جز سه چشم، چشمى كه از ترس خدا گرييده، چشمى كه از نامحرم پوشيده، چشمى كه در جبهه جهاد براى حق نخوابيده.
 
تحرير المواعظ العددية(نشر الهادى‏، قم‏،1424 ق‏، چاپ هشتم‏)، علی مشکینی، ص 235، الفصل الثاني ممّا روته العامّة عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله‏.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: أفضَلُ الأعمَالِ مِن أمَّتِي ثَلاثَة: طالِبُ العِلمِ حَبيبُ اللّهِ، وَ الغَازِي وَلِيُّ اللّهِ، وَ الكَاسِبُ مِن يَدِهِ خَليلُ اللّهِ.
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: افضل افراد امت من سه كس‏اند: طالب علم ،- كه دوست خداست- سرباز ميدان جنگ،- كه محبوب خداست- و كاسب به وسيله‏ى بازو- كه دوست خالص خداوند است.
 
تحرير المواعظ العددية(نشر الهادى‏، قم‏،1424 ق‏، چاپ هشتم‏)، علی مشکینی، ص 238، الفصل الثاني ممّا روته العامّة عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله‏.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: ثََلاثََةٌ يَضحَكُ [1] اللّهُ إلَيهِم: الرَّجُل: إذا قَامَ بِاللَّيلِّ يُصَلّي، وَ القَوم إِذا صَفُّوا فِي الصَّلاةِ، وَ القَومِ إذا صَفُّوا في قِتَالِ العَدُوِّ. [1] قيل: إطلاق الضحك على اللّه يراد به لازمه و هو الرّضى( مجمع البحرين: 3، 7).
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند از سه كس بسيار راضى است: آن كه شبانگاه به نماز ايستد، يا در صف جماعت ايستد، و يا در صف سربازان اسلام در ميدان جنگ ‏شركت كند.
 
روضة الواعظين و بصيرة المتعظين(نشر انتشارات رضى‏، قم‏، چاپ اول‏)، فتال نيشابورى‏، ج ‏2، ص 405.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اخْتَارَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ أَرْبَعَة... وَ قِيلَ أَيْضاً اخْتَارَ مِنَ الْأُمَمِ أَرْبَعَةً أُمَّةَ إِبْرَاهِيمَ وَ أُمَّةَ مُوسَى وَ أُمَّةَ عِيسَى وَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم وَ اخْتَارَ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ أَرْبَعَةَ أَصْنَافٍ الْعُلَمَاءَ وَ الزُّهَّادَ وَ الْأَبْدَالَ وَ الْغُزَاة.
پيامبرخدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند از چيزهايى، چهار چيز را برگزيده است،..... و گفته شده است از ميان امت‏ها، امتهاى ابراهيم و موسى و عيسى و محمد صلوات اللَّه عليهم را برگزيده است. و از ميان امت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، چهار صنف را برگزيده است كه علماء و پارسايان و ابدال و جنگجويانند.
 
جامع الأخبار(نشر انتشارات رضى‏، قم‏، 1405 ق‏، چاپ اول‏)، تاج الدين شعيرى‏، ص 96، الفصل الرابع و الخمسون في الخوف.‏
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: يُبَاهِي اللَّهُ تَعَالَى الْمَلَائِكَةَ بِخَمْسَةٍ بِالْمُجَاهِدِينَ وَ الْفُقَرَاءِ الَّذِينَ يَتَوَاضَعُونَ لِلَّهِ تَعَالَى وَ الْغَنِيِّ الَّذِي يُعْطِي الْفُقَرَاءَ كَثِيراً وَ لَا يَمُنُّ عَلَيْهِمْ وَ رَجُلٍ يَبْكِي فِي خَلْوَةٍ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏.
پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند به پنج گروه بر ملائكه مباهات كند: جهادكنندگان، فقرا، جوانانى كه براى خدا پيشانى به خاك به سايند، توانگرى كه زياد و بدون منّت انفاق كند، و مردى كه در خلوت از ترس خدا بگريد.
 
بحارالانوار(نشر مؤسسه الوفاء بیروت- لبنان،1404 هجری قمری)، ج 100، ص 12.
قالَ رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: إنَّ الغُزاةَ إذَا هَمّوا بِالْغَزْوِ كَتَبَ اللّهُ لَهُمْ بَراءَةً مِنَ النّارِ.
پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: به درستى كه جنگجویان و رزمندگان، وقتى كه قصد جنگ كنند، خداوند براى آنها برائت از آتش مى نویسد.
 
مستدرك الوسائل(نشر آل البیت، قم،1408ه ق)، ج 2، ص 245.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: مَنْ رَمَى بِسَهْم فى سَبيلِ اللّهِ فَبَلَغَ أَخْطَأَ أَوْ أَصابَ كانَ سَهْمُهُ ذلِكَ كَعِدْلِ رَقَبَة مِنْ وُلْدِ اِسْمعيلَ، وَمَنْ خَرَجَتْ بِهِ شَيْبَةٌ كانَتْ لَهُ نُوراً فِى الْقِيامَةِ.
پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله وسلّم فرمودند : هر كس كه تيرى را در راه خدا پرتاب كند، چه آن تير، خطا رود و به هدف اصابت نكند، و چه اصابت بكند، (ارزش) تير، (اندازى) او، مثل آزاد كردن بنده اى از اولاد اسماعيل عليه السّلام مى باشد. و از هر كس موئى، در راه خدا سفيد گردد، در قيامت براى او، نورى خواهد بود.
 
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال(دار الرضى،‏ قم،‏1406 ق،چاپ اول‏)، ص 256، عقاب من اغتاب غازيا في طاعة الله أو آذاه أو خلفه في أهله بسوء.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً غَازِياً وَ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِي أَهْلِهِ بِسُوءٍ نُصِبَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثُمَّ يُرْكَسُ فِي النَّارِ رَكْساً إِذَا كَانَ الْغَازِي فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ‏.
پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله وسلّم فرمودند : هر كس از جهادكننده مؤمنى غيبت كند يا به او آزار رساند يا با خانواده‏اش بد رفتارى نمايد، روز قيامت اين عمل او را بر پا مى‏دارند تا همه نيكيهاى او را فرو گيرد، سپس او را در آتش دوزخ سرنگون مى‏كنند. البته اين در صورتى است كه جهادكننده در راه اطاعت خدا جهاد كرده باشد.
 
كنز العمّال(نشرمؤسسة الرسالة - بيروت ، 1405 ه ق- 1985م، چاپ پنجم)، ج 4، ص 313، 10662.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: مَن لَقِیَ العَدُوَّ فَصَبَرَ حَتَّی یُقتلَ أو یَغلِبَ لَم یُفتَن فِی قَبرِهِ.
پيامبر خدا صلّی الله عليه و آله وسلّم فرمودند: هر كس رو در روي دشمن قرار گرفت (با دشمن درگير شد) و استقامت كرد تا كشته و يا پيروز شد، در قبر مورد آزمايش قرار نمي گيرد(از او سوال نمي شود).
 
وسائل الشیعه(نشر آل البيت‏، قم، 1409 ق‏، چاپ اول‏)، ج 15، ص 140.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّم: أَلا إنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَيُدْخِلُ بِالسَّهْمِ الْواحِدِ الثَّلاثَةَ الْجَنَّةَ، عامِلُ الْخَشَبَةِ، وَالْمُقَوِّىَ بِهِ فِى سَبيلِ اللّهِ، وَالرَّامِىَ بِهِ فِى سَبيلِ اللّهِ.
پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: آگاه باشيد، به درستى كه خداوند به يك تير سه نفر را داخل بهشت مى كند. 1ـ كسى كه چوب كمان را (در راه خدا) بسازد. 2ـ و كسى كه مثلاً، تيرها را بخرد و به رزمنده اى بدهد، تا در راه خدا به طرف دشمن بيندازد (يعنى كه رزمنده را تجهيز نمايد). 3ـ كسى كه تيرها را در راه خدا (به طرف دشمن) پرتاب كند، (تيرانداز).
 
مستدرك الوسائل(نشر آل البیت، قم،1408ه ق)، ج 2، ص 244.
عَنْ أَبى ذَر أَنَّهُ سَئَلَ النَّبِىَّ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: اَىُّ الاْعْمالِ أَحَبُّ اِلَى اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ؟ فَقالَ ايمانٌ بِاللّهِ وَجِهادٌ فى سَبيلِهِ، قالَ: قُلْتُ فَأَىُّ الْجِهادِ أَفْضَلُ؟ قالَ: مَنْ عُقِرَ جَوادُهُ، وَأُهْريقَ دَمُهُ فى سَبيلِ اللّهِ.
ابوذر مى گويد: از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم سؤال كردم كه: كدامين كارها در نزد خداوند دوست داشتنى تر است؟ پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: ايمان به خداوند و جهاد در راه او، گفتم: پس كدامين جهاد، افضل و برتر است؟ فرمودند: جهاد كسى كه مركب و سوارى او زخمى و يا كشته شود و خونش در راه خدا ريخته شود.(كنايه از تحمل شديدترين ضربات و سختيها در راه خدا است).
 
وسائل الشیعه(نشر آل البيت‏، قم، 1409 ق‏، چاپ اول‏)، ج 11، ص 10.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ الْغُزاةَ... وَاِذا صارُوا بِحَضْرَةِ عَدُوّهِمْ اِنْقَطَعَ عِلْمُ أَهْلِ الدُّنْيا عَنْ ثَوابِ اللّهِ اِيّاهُمْ.
پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: و هنگامى كه رزمندگان در برابر دشمنانشان قرار گيرند، علم مردمان اهل دنيا از ثواب خداوند به ايشان، منقطع مى گردد.
 
مستدرك الوسائل(نشر آل البیت، قم،1408ه ق)، ج 2، ص 242.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: حَمَلَةُ الْقُرآنِ عُرَفاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَالْمُجاهِدُونَ فى سَبيلِ اللّهِ قُوّادُها، وَالرُّسُلُ سادَةُ أَهْلِ الْجَنَّة.
پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: حاملان قرآن، عارفان اهل بهشتند، و مجاهدان در راه خدا، رهبران آنان هستند، و پيامبران، بزرگان اهل بهشتند.
 
أمالي الصدوق(نشراعلمى‏، بيروت‏، 1400 ق‏، چاپ پنجم‏)، ص 577، المجلس الخامس و الثمانون.‏
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَخْبَرَنِي بِأَمْرٍ قَرَّتْ بِهِ عَيْنِي وَ فَرِحَ لَهُ قَلْبِي قَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ غَزَا غَزَاةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ مِنْ أُمَّتِكَ فَمَا أَصَابَتْهُ قَطْرَةٌ مِنَ السَّمَاءِ أَوْ صُدَاعٌ إِلَّا كَانَتْ لَهُ شَاهِدَةً [شَهَادَةً] يَوْمَ الْقِيَامَة
پیامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: جبرئيل به من خبر خوشى داد كه چشم من روشن شد و قلبم شاد گرديد. به من گفت: اى محمد، هر كس از امت تو در راه خدا جهاد بكند، هر قطره از آسمان به رويش بريزد و يا رنجى برايش پيش آيد، همه آنها در روز قيامت برايش شهادت مى‏دهند.
 
صحيفة الرضا عليه السّلام(نشر كنگره امام رضا عليه السّلام‏، مشهد، 1406 ق، چاپ اول‏)، ص 92، باب الزيادات‏.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ الْغُزَاةَ إِذَا هَمُّوا بِالْغَزْوِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُمْ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ فَإِذَا تَجَهَّزُوا لِغَزْوِهِمْ بَاهَى اللَّهُ بِهِمُ الْمَلَائِكَةَ فَإِذَا وَدَّعَهُمْ أَهْلُوهُمْ بَكَتْ عَلَيْهِمُ الْحِيطَانُ وَ الْبُيُوتُ وَ يَخْرُجُونَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ كَمَا تَخْرُجُ الْحَيَّةُ مِنْ سِلْخِهَا وَ يُوَكِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمْ بِكُلِّ رَجُلٍ مِنْهُمْ أَرْبَعِينَ مَلَكاً يَحْفَظُونَهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ لَا يَعْمَلُ حَسَنَةً إِلَّا ضُعِّفَتْ لَهُ وَ يُكْتَبُ لَهُ كُلَّ يَوْمٍ عِبَادَةُ أَلْفِ رَجُلٍ يَعْبُدُ اللَّهَ أَلْفَ سَنَةٍ كُلُّ سَنَةٍ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ يَوْماً الْيَوْمُ مِثْلُ عُمُرِ الدُّنْيَا- فَإِذَا صَارُوا بِحَضْرَةِ عَدُوِّهِمِ انْقَطَعَ عِلْمُ أَهْلِ الدُّنْيَا عَنْ ثَوَابِ اللَّهِ إِيَّاهُمْ... .
پیامبرخدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند : ...بدرستى كه جهادكنندگان چون قصد جهاد كنند بنويسد خدا از براى ايشان برات بيزارى از دوزخ؛ پس چون كار سازى جهاد كنند مباهات كند خدا بايشان با فرشتگان؛ پس چون وداع كنند اهل خود را، گريه كنند بر ايشان ديوارها و خانه‏ها و بيرون ميروند از گناهان خود چنانچه بيرون ميرود مار از پوست خود و موكل ميگرداند خداى تعالى به هر مردى از ايشان چهل ملك كه نگاهبانى او ميكنند از پيش او و عقب و از راست او و چپ او و نميكند هيچ حسنه الّا آنكه مضاعف مى‏شود ثواب او و نوشته مى‏شود از براى او هر روزى ثواب هزار مرد كه عبادت كنند خدا را هزار سال كه هر سالى سيصد و شصت روز باشد و هر روزى مثل عمر دنيا باشد؛ و چون حاضر شوند برابر دشمنان، زايل شود علم اهل دنيا از ثوابى كه ميدهد خدا ايشان را.
مستدرك الوسائل(نشر آل البیت، قم،1408ه ق)، ج 2، ص 243.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: كُلُّ حَسَناتِ بَنى آدَمَ تُحْصيهَا الْمَلائِكَةُ، اِلاّ حَسَناتِ الْمُجاهِدينَ، فَاِنَّهُمْ يَعْجُزُنَ عَنْ عِلْمِ ثَوابِها.
پيامبر خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم فرمودند: تمامى حسنات (كارهاى خوب) بنى آدم را، ملائكه حساب مى كنند، مگر حسنات مجاهدان (در راه خدا) را، به درستى كه آنها از دانستن ثواب حسنات مجاهدان، عاجز و ناتوان هستند.
مستدرك الوسائل(نشر آل البیت، قم،1408ه ق)، ج 2، ص 243.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: مَثَلُ المُجاهِدينَ فِى سَبيلِ اللّهِ كَمَثَلِ القائِمِ القانِتِ لا يَزالُ فى صَومِهِ وَ صَلاتِهِ حتّى يَرْجِعَ إلى أهلِه... .
پيامبرخدا صلّى الله عليه وآله و سلّم فرمودند : مَثَل مجاهدان راه خدا مَثل كسى است كه در حال قيام و عبادت پيوسته به نماز و روزه خويش مشغول است، تا آنگاه كه نزد خانواده خود بازگردند.
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال(دار الرضى،‏ قم،‏1406 ق،چاپ اول‏)، ص 189، ثواب الجهاد في سبيل الله مع إمام عادل.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: لِلْجَنَّةِ بَابٌ يُقَالُ لَهُ بَابُ الْمُجَاهِدِينَ يَمْضُونَ إِلَيْهِ فَإِذَا هُوَ مَفْتُوحٌ وَ الْمُجَاهِدُونَ مُتَقَلِّدُونَ سُيُوفَهُمْ وَ الْجَمْعُ فِي الْمَوْقِفِ وَ الْمَلَائِكَةُ تَتَرَحَّبُ بِهِمْ فَمَنْ تَرَكَ الْجِهَادَ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ذُلًّا- وَ فَقْراً فِي مَعِيشَتِهِ وَ مَحْقاً فِي دِينِهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَزَّ أُمَّتِي بِسَنَابِكِ خَيْلِهَا وَ مَرَاكِزِ رِمَاحِهَا.
پیامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: بهشت، دربى دارد كه نام آن «باب المجاهدين» مى‏باشد؛ به طرف در حركت كرده، در حالى كه درب باز شود، مجاهدان شمشير به خود آويخته، مردم در محشر، فرشتگان خدا درودگويان به استقبالشان مى‏شتابند؛ پس هر كس جهاد را ترك كند خداوند جامه خوارى و ذلّت را بر اندام او بپوشاند، و او را در طول زندگى نيازمند و تهيدست مى‏گرداند، و دين او را از ميان بردارد (بي دين از دنيا مى‏رود)، چرا كه خداوند تبارك و تعالى امّت مرا (به خاطر) سم اسبان (مجاهدان) و جايگاه نيزه‏هاى آنان، عزيز و سرافراز مى‏دارد.
بحارالأنوار(نشر مؤسسه الوفاء بیروت- لبنان،1404 هجری قمری)، ج 100، ص 51.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: أوَّل مَن جاهَدَ فى سَبيلِ اللّهِ إبراهيمُ عَلَيْهِ السَّلامُ .
پیامبر خدا صلّى الله عليه وآله و سلّم فرمودند: نخستين كسى كه در راه خدا جنگيد، ابراهيم خليل عليه السّلام بود .
قرآن
نهج البلاغه
صحيفه سجاديه
احادیث
کلام ولایت
پايان نامه
مقالات و تحلیل ها
گفتگو
آیت الله العظمی سید علی خامنه ای