چهارشنبه 12 دی 1397 10:57

«رؤیای آق تاریم »؛چالش با محیط پیرامون

0

مصطفی جمشیدی: ادبیات یک سازشی با درون نویسنده دارد و یک چالشی با محیط پیرامون و همین عامل پدید آمدن« رؤیای آق تاریم »شد.

مصطفی جمشیدی: ادبیات یک سازشی با درون نویسنده دارد و یک چالشی با محیط پیرامون و همین عامل پدید آمدن« رؤیای آق تاریم »شد.

بیست چهارمین جلسه نقد و بررسی کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نگاهی به رمان« رویای آق تاریم» در موزه انقلاب اسلامی ودفاع مقدس با حضور مصطفی جمشیدی نویسنده کتاب و منتقدین؛ محمدرضا شرفی خبوشان، هادی خورشاهیان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مصطفی جمشیدی نویسنده کتاب در چرایی نوشتن رمان «رؤیای آق تاریم» گفت؛ ادبیات یک سازشی با درون نویسنده دارد و یک چالشی با محیط پیرامون خودش و همین عامل پدید آمدن« رؤیای آق تاریم »شد.

وی نقطه قوت رمان خود را لحن داستان قلمداد کرد که سعی کرده به شخصیت نزدیک شود.

در ادامه جلسه محمدرضا شرفی خبوشان منتقد ادبی بابیان این موضوع که رمان‌نویسی با مطالعات عمیق و از سوی دیگر با روش شهودی از ویژگی‌های اصلی نویسنده رمان است گفت؛ادبیات خلق کردن برای این نویسنده کار سختی نیست چراکه بخشی از ادبیات، شخص نویسنده است و به همین دلیل ادبیات مجبور است پذیرای این نویسنده باشد چراکه بخشی از ادبیات است.

ما داستانی در مورد انقلاب نمی‌خوانیم بلکه داستانی از خود انقلاب می‌خوانیم

این منتقد ادبی در ادامه نقد وارده به کتاب را در صفحه اول کتاب دانست و گفت: اسم رمان گویای آن نیست که داستان مرتبط با انقلاب است  ولی پرداختن به  فرح در صفحه اول در حقیقت از جذابیت کتاب کاسته است چراکه ما در این رمان، داستانی در مورد انقلاب نمی‌خوانیم بلکه داستانی از خود انقلاب می‌خوانیم. معمولاً در داستان‌هایی در مورد انقلاب یک صورت وجود دارد؛ کوچه ایی در داستان است که روحانی دارد انقلابی، دایی یا عمویی هست که شغل تکثیر دارد و انقلابی  است و در آخر یک پاسبان  که انقلابی نیست .

وی در ادامه با اشاره به جنس متفاوت نوشتن نویسنده ادامه داد؛ خدا را شکر مصطفی جمشیدی این رمان را متفاوت نوشته چراکه جنس نوشتن جمشیدی شهودی است و ذهن فعال و خلاقی دارد ، این داستان شعار انقلاب ندارد و این از نقاط قوت داستان است چراکه امروز که در مرحله بعد از انقلاب هستیم شاید به دنبال آن شعارها بگردیم و بگوییم پس آن شعارها چه شد؟

این داستان داستانی طبیعی است چراکه هر کتاب و داستان دیگری دارای زمان و مکان محدودی است و همه‌چیز را به ما نشان نمی‌دهد ولی ذهن خلاق و سیال« قدیر» در این داستان مخاطب را به‌جاهای مختلف می‌برد ،از روستا تا گرجستان و....که با اطلاعات جامع نویسنده همراه است. نباید فراموش کرد که به بحث کمونیست‌ها در این رمان بسیار خوب پرداخته‌شده است.

خبوشان پرداختن به تفکر و نگاه نویسنده را در این رمان بسیار قوی قلمداد کرد و افزود؛ در رمان‌های بزرگ داستان از جایی شروع می‌شود و درجایی ختم می‌شود ولی در این رمان مصطفی جمشیدی از همان صفحه اول این توقع را ایجاد می‌کند که مخاطب تماماً به دنبال یک اتفاق جدید باشد و به‌شدت نیز این اتفاقات احساسی است. به نظر می‌رسد رمان مصطفی جمشیدی فقط برای خواندن داستان نیست بلکه نگاه و تفکر نویسنده در قالب شخصیت‌های داستان بازگو می‌شود .

آمیختن شعر و داستان دستاورد «رؤیای آق تاریم»

 در ادامه جلسه هادی خورشاهیان بابیان نقاط قوت نویسنده داستان گفت ؛ یکی از خصوصیاتی که برای نویسندگان برجسته ادبیات داستانی مطرح است  این است که؛ آثار فرد باید مشخصه‌هایی داشته باشد ومهمترین آن این نکته است که؛ چیزی به ادبیات ما اضافه کرده باشد، اضافه کردن یک جهان تازه برای نویسنده ایی است که به‌عنوان ستون ادبیات مشخص می‌شود که آقای جمشیدی این فضا و وسعت را به ادبیات داستانی بخشیده و این موضوع به ادعای آثارش مشهود است.

وی در ادامه وسعت کار جمشیدی را درآمیختن حوزه شعر با داستان دانست و گفت؛همه ما ایرانی‌ها شاعریم و در حوزه ادبیات شعر عمده‌ترین بخش ادبیات ما است و شعر قسمتی از هویت ما است و همین باعث شده که نویسندگانمان نیز از این غافله عقب نمانند و این انتظار یک پژوهشگر را بالا می‌برد  چراکه این‌یک فرصت برای داستان ما است چراکه دامنه حوزه داستانی را گسترش می‌دهد.

اما این اتفاق در دهه‌های گذشته در ایران بسیار ضعیف بوده ولی جمشیدی در این داستان این کار را کرده و با داشته‌های جهان شعر در داستان ،توانسته داستانی خوب خلق کند

 این منتقد ادبی کار شعر را تخیل و کار داستان را توهم واقعیت دانست که رمان« رؤیای آق تاریم» بعد از دهه‌ها این دو را به‌خوبی در کنار هم قرار داده است  وی در ادامه تصریح کرد؛ بنابراین در حقیقت آمیختن شعر و داستان به لبه تیغ، راه رفتن است و بسیاری در این مسیر پرت شده‌اند اما در این اثر این پیوند با قوت داستان‌نویس رخ‌داده است.

خورشاهیان با نقد از نظام آموزشی به جهت نپرداختن به چنین آثاری گفت: چرا تیراژ «رؤیای آق تاریم» به صد هزارتا نمی‌رسد و این دلیلش کم‌کاری افرادی است که باید بعد از آقای جمشیدی کارشان را انجام دهند بعدها خواهیم دید امثال این کتاب که؛ با نگاهی شهودی و طراحی مناسب است در حقیقت موضوع پایان‌نامه‌هایی شود که بیایند و بگویند که در ادبیات داستانی ما چه اتفاقی افتاده؟ البته به شرطی که دانشگاه‌ها از ادبیات نو نیز حمایت کند و این آثار را نیز موردبررسی قرار دهند .

در آخر جلسه حاضرین در جلسه به بررسی رمان پرداخته و از نگاه منتقدین؛ گرافیک ضعیف کتاب نیز دیگر نقطه‌ضعف «رؤیای آق تاریم» محسوب می‌شود  .

    

بیشتر بخوانید

نظرات بینندگان

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، موارد مغایر با آموزه‌های دین مبین اسلام باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.