چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 11:20

موزه ها نوعی تاریخ نگاری تصویری هستند

دارابی

دکتر علی دارابی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما و عضو هیئت مدیره موزه انقلاب اسامی و دفاع مقدس موزه ها نوعی تاریخ نگاری تصویری هستند

دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقاب گنجی بی پایان است که هرچه از آن برگیریم باز هم معارف بسیاری دارد و به عنوان میراثی معنوی برای نسل های مختلف به شمار می رود و وظیفه همه گروه ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در قبال فرهنگ دفاع مقدس و حفظ آثار و ترویج فرهنگ آن دوران غیر قابل انکار است. در این بین رسانه ها به خصوص رسانه ملی وظیفه ای سنگین تر برعهده دارند چرا که بار تبلیغی این فرهنگ عظیم بر دوش آن ها گذاشته شده است. یکی از وظایف اساسی در این زمینه بیان واقعیت های دوران دفاع مقدس برای نسل امروز است البته این کار به بازخوانی فرهنگ آن دوران و برای نسلی که در آن زمان حضور داشتند نیز می انجامد. این کار از طریق انجام مصاحبه با رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ، تدوین کتاب هایی با عنوان تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ساخت فیلم های کوتاه و بلند با موضوع جنگ تحمیلی و تولید آثار پویانمایی و عروسکی درباره دفاع مقدس صورت می گیرد. موزه های دفاع مقدس عاوه بر کارکرد تبلیغی، نوعی تاریخ نگاری تصویری هستند. مناطق عملیاتی کشور در غرب و جنوب کشور و دیگر مناطق نخستین موزه هایی بودند که تاریخ دفاع مقدس را به صورت مستند و بدون واسطه به تصویرکشیدند اما با توجه به زندگی مدرن و شهری امروز نیاز بود که موزه هایی در داخل شهرها برای نمایاندن تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس ملت ایران احداث شود که یکی از مهمترین آن ها موزه انقاب اسامی و دفاع مقدس در شهر تهران است، هرچند در دیگر شهرهای کشور نیز موزه هایی با محوریت دفاع مقدس راه اندازی شده و پذیرای بازدیدکنندگان هستند. جایگاه موزه انقاب اسامی و دفاع مقدس در بیان معرفی میراث معنوی نظام جمهوری اسامی بسیار رفیع و دارای اهمیت فراوانی است زیرا نه تنها نسل امروز را با تاریخ شفاهی و تصویری آن دوران آشنا می کند بلکه بسیاری از کسانی که در آن زمان حضور داشتند اما به جبهه ها نرفتند یا همه ابعاد جنگ را درک نکردند نیز از این موزه ها بهره می برند. سفرهای راهیان نور یکی از مهم ترین جنبه های گردشگری در حوزه دفاع مقدس به شمار می روند که البته برای مردم ایران دارای تقدس خاصی نیز هست چرا که آن ها را به یاد شهدا و کسانی می اندازد که با نثار خون خود امنیت و آرامش امروز را برای ما به ارمغان آوردند.  توسعه سفرهای راهیان  نور در قالب های مختلف خانوادگی، دانش آموزی دانشجویی، کارمندی و ... نقش مهمی در گسترش و رونق گردشگری دفاع مقدس ایفا می کند البته نباید از ورود گردشگران خارجی به این گونه سفرها غافل باشیم چرا که جنگ تحمیلی دارای ویژگی هایی است که برای مسلمانان دیگر کشورها و حتی غیر مسلمانان جذاب خواهد بود. خوشبختانه سفرهای راهیان نور در بین مردم ایران جایگاه خود را یافته و گروه های مختلف مردمی در قالب های گوناگون به این سفرها می روند اما هنوز آن طور که باید و شاید تبلیغ گسترده بین المللی در خصوص راهیان نور صورت نگرفته است. ده ها سال است که از پایان جنگ جهانی می گذرد اما هنوز فیلم ها و سریال های مختلفی راجع به آن ساخته می شود و موزه های مختلفی به نمایش آثار و فرهنگ آن دوران اختصاص یافته است ما نیز باید در مورد دفاع مقدس چنین عملکردی داشته باشیم و نه تنها مردم کشور خود بلکه همسایگان و حتی کشورهای دیگر را با فرهنگ دوران جنگ که نظام اسامی بر پایه آن توانست در مقابل همه دنیای کفر آشنا سازیم. برای جذب گردشگران خارجی باید دفاع مقدس را همان طور که اتفاق افتاده و برپایه واقعیت های موجود به جهانیان بشناسانیم زیرا تا زمانی که آن ها با جنگ تحمیلی و واقعیت های آن به طور کامل آشنا نشوند این فرهنگ برای آن ها ملموس نخواهد بود. به یقین کشورهای غربی تبلیغات سوء فراوانی در مورد دفاع مقدس ملت ایران انجام داده اند و بر این اساس باید نوعی فرهنگ سازی صورت بگیرد و ابتدا باید تصویر اشتباهی را که از دفاع مشروع ملت ایران در ذهن ملت های غربی و غیر غربی نهادینه شده اصاح کنیم و سپس از آن ها بخواهیم برای دیدن آنچه که از سوی ما گفته می شود به کشورمان سفر کنند در این صورت سفرهای راهیان نور با حضور گردشگران خارجی نیز محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید

نظرات بینندگان

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، موارد مغایر با آموزه‌های دین مبین اسلام باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.