شنبه 14 اردیبهشت 1398 11:29

سیده فاطمه ذوالقدر نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس؛ راهیان نور پیشران گردشگری جنگ

ف ذ

امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخشهای اقتصادی یک صنعت پیشرو تلقی می شود. گردشگری جنگ نیز به عنوان یکی از شاخه های پرجاذبه در صنعت گردشگری طرفداران زیادی داشته و همه ساله در قالب تورهای مناطق جنگی از جاذبه های گردشگری جنگ دیدن می کنند.

امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخشهای اقتصادی یک صنعت پیشرو تلقی می شود. گردشگری جنگ نیز به عنوان یکی از شاخه های پرجاذبه در صنعت گردشگری طرفداران زیادی داشته و همه ساله در قالب تورهای مناطق جنگی از جاذبه های گردشگری جنگ دیدن می کنند. در کشور ایران نیز فرصت های گردشگری فراوانی در این زمینه وجود دارد که تاکنون کمتر به آن ها پرداخته شده است. مدیریت کلان در بخش گردشگری باید فرصتها را در کشورشناسائی کرده و آن ها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند. گردشگری جنگ و جاذبه های مرتبط با آن می تواند به عنوان یکی از فرصتهای مناسب برای کشور محسوب شود که باعث می شود سالانه بدون توجه به زمان خاص، گردشگران از مناطق جنگی بازدید کنند. گردشگری جنگ از شاخه های تخصصی و مهم گردشگری است که با نشان دادن ویرانی های ناشی ازجنگ علاوه بر بیدار کردن حس جنگ ستیزی و عواطف انسان دوستانه در گردشگران به حفظ تاریخ معنوی و حماسی یک کشورکمک می کند. جنگ تحمیلی ژیم بعثی عراق علیه نظام جمهوری اسالمی ایران یکی از جنگ هایی است که برای گردشگران قابل توجه می باشد و فرهنگ شهادت و ایثار را می توان به عنوان یکی از گزینه هایی که برای گردشگران اهمیت دارد به خوبی معرفی نمود.نسل سوم انقلاب و بعد از آن با چگونگی جنگ تحمیلی، رشادتها، شهادتها، از خودگذشتگی ها و اتفاقات این جنگ تحمیلی به خوبی آشنایی ندارند؛ می توان با معرفی دفاع مقدس از طریق تورهای گردشگری جنگ این فرهنگ را به نسل های بعد انتقال داد، البته این امر جز با فرهنگ سازی و نهادینه کردن گردشگری دفاع مقدس محقق نخواهد شد. با بیان این میراث معن وی و ناملموس کشور،داستان دلاوری جوانان ایران در پاسداری از وطن و از سوی دیگر رنج های مردم به خصوص ساکنین مناطق جنگی با صدای رساتری به گوش جهانیان می رسد. براثر بمباران شیمیایی عراق در حلبچه، سردشت، پیرانشهر و دیگر مناطق فجایعی رخ داد، که تاكنون این مقاصد چنانك‌ه باید عرضه نشده اند و برنامه خاصی برای جذب گردشگران بین المللی به این مقاصد نیز وجود نداشته است. كشور ما، ایران، باوجود داشتن بسیارى از ویژگی هاى لازم براى توسعه صنعت گردشگرى، نتوانسته است در این عرصه جایگاه واقعى خود را به دست آورد. از آن جا كه مدیران و مسئولان دولتى نتوانسته اند به اهداف اصلى خودبرسند، بازنگری و ایجادتغییراتى در چارچوب سازمانى این صنعت در  كشورمان ضرورى به نظر می رسد. مردم خطه های جنگی می توانند راوی جنگ باشند و اقدامات سوده حاصل از بازدید مناطق جنگی در شهرهایی چون خرمشهر توسط مردم همان شهر صورت گیرد.
موزه انقالب و دفاع مقدس فرصت مناسبی برای معرفی و نشان دادن دستاوردهای دوران دفاع مقدس به عامه مردم است. این موزه ظرفیت های بالایی برای آشنایی مردم با مباحث مربوط به انقلاب و دفاع مقدس ایجاد کرده است. موزه مكانى است كه با رصد گذشته و تاریخ یك ملت، با استفاده از ابزار هنر میك‌وشد حوادث،اتفاقات و فرازونشیب هایی را كه آن ملت پشت سرگذاشته است به نسل آینده منتقل كند. مفهوم دفاع مقدس مفهومی متفاوت و مغایر با جنگ و جنگ طلبی است و دفاع مقدس ازحیث ماهیت یك اتفاق متفاوت در طول تاریخ است. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسئولیت زنده نگهداشتن حافظه تاریخی مردم را دارد. کسانی که به این تاریخ اهمیت می دهند برای آینده و برنامه ریزی جهت ارتقای ارزش ها و پیشرفت جامعه ارزش قائل هستند و نگاهی پویا به مسائل دارند. آنچه که می تواند دستمایه برای نسل آینده باشد آثاری است که می شود به عنوان موزه به آن نگریست. اصل بر حفظ و مراقبت و معرفی برای آیندگان است و قطعا این امر باید ادامه دار باشد. موزه انقلاب اسالمی و دفاع مقدس رسالتی خطیر نسبت به موزه های دیگر دارد چون باید دو رکن انقالب و دفاع مقدس را به صورت شایسته و مستند به نمایش بگذارند و از آن نگهداری کنند. این موزه عالوه بر این که باید یاد شهدا و رزمندگان و تالش و ایثار آن ها را زنده نگاه دارد، باید این پیام را هم داشته باشد که هر وقت این سرزمین مورد تجاوز قرار گیرد مردمانی هستند که خطر تجاوز دشمن را درک و آن را دفع می کنند. البته در این میان ضعف در اطلاع رسانى و  تبلیغات  رزمینه  ذب گردشگر، موردی است که جهت جذب گردشگر خارجی نیاز به بررسی و بهبود و تقویت دارد. تفسیر مكان ها و تأثیر آن بر تجربه گردشگر بسیار حائز اهمیت است. یادمان هاى برجامانده از دوران دفاع مقدس در این مناطق، این قابلیت را دارند تا به یكى از قطب هاى مهم گردشگرى كشور براى بازدیدكنندگان تبدیل شوند. ایجاد زیرساخت هاى لازم به همراه برنامه ریزی هاى كوتاه مدت و بلندمدت می تواند این صنعت را به شكوفایى برساند؛ براى پویایى و افزایش مزیت نسبى و ایجاد رقابت،باید بخشهاى خدماتى به بخشخصوصى با اولویت افراد بومی منطقه، واگذارشود در محیط رقابت به خدمات دهی بهتر روى آورند  و شاهد رشد و پویایی در این صنعت باشیم وازآثار مثبت آن بهره مند گردیم. بیشتر نیروهاى به كار گرفته شده در صنعت جهان گردى باید دارای تحصیالت مرتبط با این صنعت و آموزش دیده باشند، درغیر این صورت، افزایش هزینه ها و آثار منفى و عدم توسعه گردشگرى صورت می گیرد. 

بیشتر بخوانید

نظرات بینندگان

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، موارد مغایر با آموزه‌های دین مبین اسلام باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.