دوشنبه 05 آذر 1397 13:40

موزه‌انقلاب‌اسلامی‌و‌دفاع‌مقدس مادر‌موزه‌های‌دفاع مقدس‌کشور‌است

بهمن کارگر

با نظر به تاسیس موزه‌ها، آیا می‌توان برای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حوزه‌ای به نام گردشگری قائل شد؟


امروزه در دنیا موزه‌های زیادی وجود دارند که مقصد گردشگران هستند. طبیعتا این هم یک مساله مسبوق به سابقه‌ای است که می‌توان د در ایران نیز نورد توجه قرار گیرد، البته حضور بیش از دومیلیون نفر در راهیان‌نور وبازدید از یادمان‌های دفاع مقدس نشان می‌دهد که گردشگری در این حوزه مورد توجه جوانان و عموم مردم ایران قرار گرفته است. حضور تعداد زیادی از گردشگران خارجی نیز گواه روشنی برآینده روشنی بر آینده موفق جذب گردشگر در حوزه مربوط به آثار دفاع مقدس است.
بنابراین می‌توان گفت که هم اینک گردشگری انقلاب و دفاع مقدس در ایران یکی از شاخه‌های مهم گردشگری محسوب می‌شود و تاسیس حوزه‌ها بر ظرفیت‌سازی و تاثیر گذاری این روند افزوده است که در آینده با تبلیغات مناسب و افرایش ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های متناسب با استقبال مردم می‌تواند رونق قابل توجهی به این حوزه ببخشد.
بایسته‌ها و ملزومات گردشگری این حوزه چیست؟
ابتدا باید به جهت تئوریک و مفهومی این حوزه گردشگری مطالعه و تعریف شود و بعد شاخص های آن تعیین گردد و سپس فرآیندهای متنوع برای رونق بیشتر این حوزه گردشگری طراحی و اجرا شود. البته موفقیت این‌کار نیازمند تبلیغات، ایجاد زیرساخت‌های مناسب آموزش عناصر کارآمد برای مدیریت این حوزه گردشگری و در نهایت فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی است.
حضرت آقا سال‌ها قبل از فرهنگ دفاع مقدس به‌عنوان گنج جنگ نام بردند. برای احصا و انتقال این گنج چه راهکارهایی را می‌توان به خدمت گرفت؟
مقام معظم رهبری، دفاع مقدس را گنج بزرگ دانستند و گفتندکه 100 تا 200 سال می‌شود از این گنج برداشت کرد تامردم از آن  بهره ببرند. برای این منظور نیازمند شناخت دقیق و نگاه مبتکرانه و خلاق به مسایل دفاع مقدس هستیم و آن را هم به هشت سال دفاع‌مقدس محدود نکرد. همه  عرصه‌های انقلاب در این چهل سال صحنه دفاع‌مقدس بوده، مثل مبازره با تروریسم در منطقه و موضوع مدافعان حرم. البته در کنار این باید برای انتقال ارزش‌ها و ثروت بزرگ فرهنگی دفاع مقدس اقدامات متنوع فرهنگی نظیر برنامه راهیان نور و برپا کردن فضای موزه‌های ساخته شده متناسب با ذائقه مخاطبان جدید اقدامات به روز شده‌ای را طراحی کرد.
به نظر جنابعالی جریان تبلیغاتی هنری سال‌های منتهی به انقلاب و دوران دفاع مقدس را به‌عنوان یک الگوی موفق چگونه می‌توان بروزرسانی کرد و در نهایت در ساختار موزه‌های گردشگری به خدمت گرفت؟
جریان هنری در کشور منتهی به انقلاب یک جریان پویا و تاثیرگذار با هنرمندان بزرگ بود اما جریان بعداز انقلاب فراز و نشیب‌های زیادی پیدا کرد که باید آسیب‌شناسی شود و مشکلات آن رفع گردد. البته لازم است ابتدا این جریان، هنرمندان و آثار آنها را شناخت، ارزش‌گذاری کرد، حمایت کرد تا تقویت شوند. این جریان فرهنگی- هنری می‌تواند با کار و تفکر خود به موزه‌های ما روح دهد وچون این هنرمندان درک بهتری از مفاهیم دفاع مقدس دارند، می‌توانند در خلق آثار ماندگار و همچنین هدایت هنرمندان جوان برای تولید آثار فاخر کمک کنند.
آسیب‌ها و کم‌کاری‌های جبهه فرهنگی انقلاب در انتقال فرهنگی و تقابل در فرهنگ غربی چه چیزهایی است؟
وقتی صحبت از جبهه فرهنگی انقلاب می‌شود؛ اول باید بررسی کنید که آیا جریان‌های فرهنگی برآمده از انقلاب توانسته‌اند به جبهه واحد و اثربخش تبدیل شوند؟ به‌نظر می‌رسد این اتفاق به خوبی رقم نخورده است. 
بی‌تردید اگر این جبهه شکل مناسبی به خود بگیرد، می‌تواند با اقدامات هوشمندانه و دقیق ضمن پیشگیری و نفوذ فرهنگی بیگانگان، موجب تقویت فرهنگ انقلاب در مسیر زمان شود.
کشف مفاهیم فرهنگی ایرانی- اسلامی و انتقال هوشمندانه و نرم آن به جامعه یکی از اقدامات بایسته‌ای استکه باید مورد توجه قرار گیرد و فرهنگ دفاع مقدس به‌عنوان یک فرهنگ الگو می‌تواند راه‌گشا عمل کند.
در پایان باتوجه به اشراف جنابعالی از سال‌های افتتاح موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس به این مجموعه، فکر می‌کنید موزه چقدر توانسته متاسب با اهداف کلان فرهنگی نظام حرکت کند و چه دست‌آوردهایی داشته است؟
اول بگویم که ساخت و افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در شهرهای تهران، همدان و کرمان به‌عنوان اولین موزه‌های دفاع‌مقدس کار بزرگ و افتخارآمیزی است که باید به آن ببالیم.
اما آیا آنها در تحقق اهداف خود به‌طور کامل موفق بوده‌اند بی‌شک در این محدوده زمانی که فعالیت خود را شروع کرده‌اند، نمی‌توان ارزیابی دقیقی ارائه کرد، اما آنها تواستند خدمات بزرگی در این زمینه انجام دهند که باید از متولیان، مسئولین، مدیران و کارکنان آنها در گذشته و حال تقدیر کرد. نکته مهم این است که باید شرایط فعلی را باید آسیب شناسی کرد تا بتوان با تقویت برنامه ‌های پرمخاطب و کاهش آسیب‌های موجود، راه رشد و توسعه آنها را فرهام کرد.
دفاع مقدس به‌عنوان حادثه بزرگ و عظیمی که هر چقدر زمان از آن بگذرد، عظمت آن مشهودتر و در دنیا شناخته‌تر می‌شود، برای دنیای امروز که تشنه این ارزش‌هاست حرف‌های بسیاری دارد. تاریخ 200 سال گذشته ایران همواره مملو از سرشکستگی بوده است و دشمنان و متجاوزان به کشورمان در 200 سال گذشته هر زمانی که اراده کردند سرزمینی از سرزمین‌هایمان را تصرف کرده و یا حقوقی از ملت ما را ضایع کردند. اما در دوران دفاع مقدس با ایستادگی رزمندگان نگذاشتیم حتی یک وجب از خاک کشورمان در دست دشمن باقی بماند.
امروز ایران اسلامی با گذشته بسیار متفاوت است، زیرا صاحب تکنولوژی و عضو باشگاه هسته‌ای هستیم و در حوزه موشکی جزو 10 کشور اول دنیا می‌باشیم.
در دوران دفاع مقدس بیش از 40 کشور دنیا از رژیم بعثی حمایت کردند و این حمایت‌ها، در سه حوزه مالی - اعتباری، تجهیزاتی و نیروی انسانی بود. تمامی این هجمه‌ها ما را استحکام بخشید تا اینکه توانستیم انقلاب اسلامی‌مان را به واسطه دفاع مقدس تثبیت کنیم، چرا که دفاع مقدس بسیاری از چالش‌های احتمالی را مرتفع کرد و حتی کادر انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.
پیروزی امروز جبهه مقاومت و آزادسازی دو کشور عراق و سوریه ثمره تاسی به فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس است. یکی از مهم‌ترین ابزار برای معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب؛ دفاع مقدس و جبهه مقاومت به نسل‌ها، هنر است و مخاطب با این زبان می‌تواند بسیار موثرتر باشد.
با سرلوحه قرار دادن قرب الی الله و نظم و انضباط در امور و دوری از مسائل سیاسی و جناحی در این حوزه می‌توان زمینه استفاده و آشنایی آحاد مردم با هر سلیقه سیاسی و فکری و حتی مذهبی از موزه‌های دفاع مقدس را فراهم آورد.  
بنا به فرموده مقام معظم رهبری، موزه‌های دفاع مقدس باید به گونه‌ای باشند که کسانی که به آن‌جا مراجعه می‌کنند دفاع مقدس را حس کنند.
این‌که یادمان‌های دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنگ، در انتقال این حس و فضای معنوی دفاع مقدس موفق‌تر از موزه‌ها بوده‌اند، یک جنبه آن منوط به حال و هوای جبهه و خون‌های پاکی است که درآن مناطق ریخته شده است و جنبه دیگر حاصل خلوص و ایمان افرادی است که در آن‌جا به مردم خدمت می‌کنند. 
این امر نیز باید مورد توجه همکاران ما در تمامی مجموعه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گیرد، به خصوص در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که به عنوان مادر موزه‌های دفاع مقدس و موزه ملی دفاع مقدس کشور است.
دوری از قضاوت کردن مردم و اجتناب از انحصاری کردن دفاع مقدس می‌تواند موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور را پذیرای همه اقشار مردم، از همه طبقات و با هر طرز تفکری کند تا با بازدید از این فضاها از الهامات دفاع مقدس بهره‌مند گردند و برای این منظور بایستی برخی عادت‌ها را ترک کرد و با شناخت روحیات و راه‌های ارتباط با نسل جوان و اعتماد کردن به آن‌ها و استفاده حداکثری از فضای مجازی که مورد تأکید رهبری نیز می‌باشد، در پیشبرد برنامه‌های تبلیغی توفیقی حاصل نمود.
ما امیدواریم با پشتیبانی‌هایی که شهرداری تهران از این موزه انجام می‌دهد و با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها، اعضای هیأت مدیره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدیریت آن شاهد رشد بیش از پیش موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشیم و این همدلی و دلسوزی اعضا موجب پیشرفت موزه شده و موضوع «انقلاب اسلامی» نیز در این موزه درآینده‌ای نزدیک تکمیل و تقویت خواهد شد.
همچنین توقع این است که ارتباط و تعامل فعالی بین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با موزه‌های دفاع مقدس سایر استان‌ها و دیگر موزه‌های جنگ در خارج از کشور برقرار شود و  توجه به اصل صرفه‌جویی، دوری از تشریفات و افزایش بازدیدها از دیگر مواردی است که باید در این موزه رعایت شود.
ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خادمان امام حسین (ع) هستیم و آقای جعفری مدیرعامل موزه با روحیه جهادی کار را پیش می‌برند. 
با روحیه جهادی می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. در اینجا همه باید اهل خدمت باشند.
تلاش برای نمایش ایثارگری و مقاومت مردم ایران ارزشمند است.

 

 سردار بهمن کارگر 
 

بیشتر بخوانید

  • آیت الله شبستری در گفتگو با ماهنامه سرو: خط واقعی امام(ره) در حال حاضر خط رهبری است

    آیت الله شبستری در گفتگو با ماهنامه سرو: خط واقعی امام(ره) در حال حاضر خط رهبری است

    آی تالله محسن مجتهد شبستری سوم خرداد سال ۱۳۷۴ پس از مرحوم ملکوتی، به عنوان چهارمین امام جمعه تبریز منصوب شد و به مدت ۲۲ سال این سمت را عهد هدار بود. وی ه ما کنون عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و از اعضای شاخص این تشکل روحانی باسابقه شناخته م یشود؛ آی تالله شبستری از نخستین دوره آغاز به کار مجلس خبرگان رهبری به عضویت این نهاد مهم و تاثیرگذار در انقلاب درآمد و پس از پایان مسئولیت در استان آذربایجان شرقی با حکم مقام معظم رهبری به عنوان عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و درحال حاضر مسئولیت

  • گپی کوتاه با کارتونیستی که «عدالت» را «سیاه و سفید» می‌کشد؛ در انتظارِ اتفاقِ جدید

    گپی کوتاه با کارتونیستی که «عدالت» را «سیاه و سفید» می‌کشد؛ در انتظارِ اتفاقِ جدید

    «مازیار بیژنی»؛ اگرنه خودش و نامش، لااقل کارتون‌های عدالت‌خواهانه‌اش، با آن دو کودکی که همیشه به ماجرا زُل زده‌اند بسیار شناخته شده‌ است. او از جمله کسانی است که سال‌ها پیش نقبی به امروز زد و اشرافیت و شکل‌گیری جامعه‌ی طبقاتی را هشدار داد.

  • علیرضا جلالی / تهیه کننده ماهورا؛ آن شهدا ما را صدا کردند

    علیرضا جلالی / تهیه کننده ماهورا؛ آن شهدا ما را صدا کردند

    با همه ی عشق و وجودم من لازم می دانم که یاد بکنم از مرحوم حاج حمید آخوندی که یکی از هم رزم های من و بعد شریک من و بعد هم تهیه کننده ی این کار بودند. ایشان برای این کار خیلی زحمت کشیدند ولی عمرشان کفاف نداد که خودشان این فیلم را ببینند.

  • عکاس را نباید تربیت کرد!

    عکاس را نباید تربیت کرد!

    ساسان مویدی؛ عکاس را نباید تربیت کرد! بنده متولد 1338 هستم. 17 ساله بودم که شرایط حضور در تلویزیون آموزشی آن موقع - شبکه دو امروز - مهیا شد و کارم را به عنوان سورت و بسته بند شروع کردم. بعد یک ماه از من خواستند که عکاسی یک نشریه داخلی را انجام بدهم.

نظرات بینندگان

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، موارد مغایر با آموزه‌های دین مبین اسلام باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.