یک پیشکسوت منتقد سینما: کارگردان در فیلم «دارودستههای نیویورکی»، سعی در مثبت جلوه دادن تاریخ آمریکا دارد
محمد تقی فهیم با حضور در جلسه نقد و بررسی سینمای جنگ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد: «مارتین اسکورسیزی» کارگردان فیلم سینمایی «دارودستههای نیویورکی» بیشتر سعی دارد تاریخ آمریکا را برای نسل خود مثبت جلوه دهد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ فیلم سینمایی «دارودستههای نیویورکی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»، با حضور «محمدتقی فهیم» منتقد سینما در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نقد و بررسی شد.
محمد تقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما پس از اکران فیلم «دارودستههای نیویورکی» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نقد این فیلم پرداخت و گفت: اصولا تشکیل مافیا به تجمع گانگسترها ارتباط پیدا می کند، مافیا چه به صورت فردی و چه به صورت سازمان های مخوف، در پی ایجاد جنگ بر سر تصاحب اهداف خود هستند.در هر صورت مافیا حاصل تجمع گانگسترهای فردی هستند.
وی افزود: فیلم مارتین اسکورسیزی فیلم خوبی است اما از سه ناحیه دچار آسیب است. اولین مشکلی که در این فیلم ایجاد شد بحث بر سر نمایش این فیلم در سال 2002 بود که آمریکا آبستن گرایشات ضد خشونت بود، بنابراین اکران فیلم از این ناحیه آسیب دید.
وی تصریح کرد: آسیب دیگر ساختاری و فرمی فیلم بود. (نمایش فیلم در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی) لطمه دیگر فیلم از لحاظ ساختاری، پایان بندی آخر فیلم است. به این معنی که پایان بندی، پاشنه آشیل فیلم شده بود. نقدی که بر این فیلم وارد است، مرز بندی بین دو جبهه خیر و شراست که احتیاج به یک پایان بندی رو در رویی دو قهرمان و ضد قهرمان فیلم دارد و در پایان فیلم داستان آن برای مخاطب و بیننده خنثی می شود.
وی بیان کرد: تفاوت فیلم «دارودستههای نیویورکی» با فیلم سه رفیق و مرد ایرلندی این است که در دارودستههای نیویورکی خیلی فیلم به گرایشات آمریکایی سوق پیدا کرده است. در واقع مارتین اسکورسیزی به دنبال این است تا مخاطب امروز را روشن کند و به او آگاهی دهد که کشور آمریکا در گذشته از چه دالانی عبور کرده و به عصر حاضر رسیده است. اینکه آمریکا از کجا به وجود آمده و مردم آن چه کسانی بوده اند. این نکته مهم در فیلم های ابر قهرمانی و آخرالزمانی تاریخ آمریکا دیده می شودو به نظر من آمریکا ساخت این دست فیلم ها را برای هژمونی و نشان دادن هیمنه و قدرت خودش می سازد و این مسئله جزو راهبردهای کلان سینمای آمریکا محسوب می شود .
وی ادامه داد: کارگردان در فیلم «دارودستههای نیویورکی» بیشتر به دنبال توجیه نسل امروز آمریکاست که به آنها بگوید مردم آمریکا چنین گذشته ای داشته ایم. در واقع هدف کارگردان در این فیلم مثبت نمایی تاریخ آمریکا برای نسل امروز خودش است.
پایان مطلب/
خبرنگار: فاطمه عباس آباد