انقلاب اسلامی کشوری با اکثریت غیرتحصیلکرده را به رتبه ۱۵ علمی جهان رساند
محمد مهدی زاهدی سال ۸۴ پس از به روی کارآمدن دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد سکاندار وزارت علوم شد، او چهار سال مسئولیت این وزارتخانه را برعهده داشت و در دولت دهم سفیر ایران در مالزی شد.
او در انتخابات مجلس نهم وارد کارزار رقابت انتخابات شد و از سوی مردم کرمان راهی میدان بهارستان شد و در انتخابات مجلس دهم نیز در فهرست اصولگرایان قرار گرفت و باردیگر توانست اعتماد مردم کرمان را کسب کند.
زاهدی پس از حضور در مجلس تا خرداد سال جاری مسئولیت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را برعهده داشت که هم اکنون محمد رضا عارف بر کرسی ریاست کمیسیون تکیه زده است، با این حال زاهدی همچنان از اعضای فعال کمیسیون آموزش شناخته میشود و در دانشگاه هم صاحب کرسی است.
برای تبیین دستاوردهای علمی انقلاب به سراغ او رفتیم، وی در گفتگو با ماهنامه «سرو» مصداقی پیرامون فعالیت و دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش عالی سخن گفت و تاکید کرد: پس از انقلاب اسلامی بر خلاف گذشته، محیط دانشگاه دارای روحیّهی خودباوری و اتّکاءبهنفس و تولید علم شد به گونهای که بسیاری از تحولات بزرگ بعد از انقلاب با محوریت دانشجویان به انجام رسید.
وی افزود: در این راستا، دانشآموختگان دانشگاههای ایران به دلیل سطح بالای علمی همواره مورد توجه برجستهترین دانشگاههای جهانی قرار گرفتنه و همواره از جانب مراکز علمی، پژوهشی و فناوری معتبر در دنیا دعوت به همکاری میشوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ساختارهایی را بوجود آورد تا دانشجویان بتوانند در حوزههای مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند، اظهارداشت: انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی افقی نو ایجاد کرد و تولیدات مکتوب در سطح نظریهپردازی ایجاد کرد که زمینهساز شکلگیری جریان معرفتی در حوزه علوم انسانی اسلامی شد.
زاهدی به تبیین شاخصهای آموزشی عالی پس از انقلاب پرداخت و گفت: اولین شاخص مهم، رشد ۱۷ برابری زنان در هیئت علمی دانشگاهها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی است، همچنین تعداد دانش آموختگان زنان از ۶ درصد در سال ۵۷ به ۴۵ درصد رسیده است و هم اکنون ۲۲.۷ درصد از زنان ایرانی دارای تحصیلات تکمیلی هستند.
وی با بابیان اینکه ایران از لحاظ تعداد مهندس در رتبه سوم جهان قرار دارد، افزود: انقلاب، کشوری با اکثریت غیرتحصیلکرده را به رتبه ۱۵ علمی جهان و رتبه اول جهان اسلام رساند.
نماینده مردم کرمان میگوید: با ۱۸ برابر شدن سهم ما در تولید علم جهان، سهم ایران در این شاخص به ۲ درصد رسیده است.
زاهدی با بیان این مطلب که کسب رتبه ۲۱ جهان در مقالات علمی از افتخارات دیگر انقلاب محسوب میشود، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش موسسه لایدن۲۳ دانشگاه ایران در زمره ۱ درصد دانشگاه های برتر جهان هستند.
وی با بابیان اینکه عدالت توزیعی دانشگاههای کشور در جهان کمنظیر است، گفت: مراکز دانشگاهی که قبل از انقلاب در شهرهای بزرگ متمرکز بودند به دوردستترین و محرومترین مناطق مرزی نیز گسترش پیدا کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: همچنین تعداد موسسه پژوهشی و آزمایشی نسبت به پیش از انقلاب حدودا ۹ برابر شده بنابراین از تعداد ۸۳ مؤسسه در سال ۱۳۵۷ به تعداد ۶۸۶ رسیده است.
زاهدی با بیان این مطلب که تعداد انجمنهای علمی نسبت به پیش از انقلاب حدودا ۵ برابر شده است، تاکید کرد: همچنین براساس اطلاعات اعلام شده، تعداد اندک آزمایشگاههای مراکز علمی کشور در سال ۵۷ به تعداد ۱۲۵۹۴ آزمایشگاه در سال ۹۶ رسیده است.
وی، ایجاد پارک های علم و فناوری را یکی دیگر از دستاوردهای دیگر انقلاب در حوزه فناوریهای نوین دانست و افزود: یکی از بسترهای نوین ایجاد شده در دانشگاهها پس از انقلاب، پارکهای علم و فناوری بود، هم اکنون ۴۴ پارک علم و فناوری داریم.
نماینده مردم کرمان میگوید: تأسیس شرکتهای دانشبنیان مستقردر پارکهای علم و فناوری به عنوان راهبرد نوین اقتصاد کشور محسوب میشود.
زاهدی با بیان اینکه مصلحت کشور این است که از قدرت مشاورهای نخبگان کشور استفاده شود، افزود: در این انجمنهای علمی افراد توانمندی از نظر علمی و حتی تجربی حضور دارند که میتوانند مشاورههای کارشناسانه بدهند و هم برای جلوگیری از اتلاف بودجه، هزینه و زمان و هم برای کارآمدی بیشتر برنامه بدهند.
وی با بیان اینکه ایدههای نخبگان در کنار هیئتهای اندیشهورز میتواند یک کار فناورانه را در کشور راه بیاندازد، گفت: اصولا هر کجا که اندیشکده به معنای واقعی وجود داشته باشد و یا هیئتهای اندیشهورز باشند، کسانی که درگیر آن هستند و درآنجا حضور دارند در مباحثات یا تحقیقاتی که صورت میگیرد مشارکت دارند، میتوانند آنچه را که تراوشات فکری و ایدهپردازی خودشان است را بیان کنند و یا آن را به دیگران اعلام کنند، یعنی اینکه این ایده میتواند یک کار فناورانه را در کشور راه بیاندازد.
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در جایی که خود نخبه نمیتواند ایده خود را عملی کند زمانی که ایده خود را به دیگرانی بدهد که توانمندی راهاندازی آن را دارند، اندیشکدهها به کمک میآیند و بنابراین هر جا که هیات اندیشهورز و اندیشکده باشد، مطمئنا خروجی آن یک کار نوآورانه، خلاقانه و فناورانه را برای کشور رقم خواهد زد.
زاهدی در ادامه با بیان اینکه ایجاد فضای بانشاط برای اندیشهورزی و فعالیت دانشجویان در قالبهای مختلف از دستاوردهای دیگر انقلاب در حوزه آموزش عالی است گفت: یکی از رویشهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی، تقویت نگاه جهادی به منظور خدمترسانی به محرومین و مستضعفین بود، بهطوری که تنها در سال ۹۶ حدود ۴۴ هزار دانشجو در ۴۵۰۰ روستا مشغول به خدمت رسانی بودهاند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با ایجاد پایگاه ISC، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کردهاست، گفت: انقلاب اسلامی در سالهای پس از انقلاب در جهت بهرهگیری از دستاوردهای علمی بینالمللی هزاران فرصت مطالعاتی و تحقیقاتی برای پژوهشگران و اساتید ایجاد کرد و تنها در سال ۹۵ بیش از ۲۳۵ پروژه مشترك بين دانشگاههاي داخل و خارج از كشور تعریف شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: جمهوری اسلامی پس از انقلاب با انتشار ۸ هزار و ۷۹۱ مقاله توانست رتبه چهارم جهانی در عرصه نانو را از آن خود کند، ضمن آنکه ایران همچنین با تولید ۴۰ درصد علم نانو بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی دارد.
زاهدی تاکید کرد: در حوزه صادرات نیز محصولات دانش بنیان مبتنی بر نانو به ۴۷ کشور صادر میشود.
وی با بیان اینکه بهرغم همه تحریمها و تهدیدها، جمهوری اسلامی ایران با تلاش و مجاهدتهای جوانان و متخصصین، از نظر دانش علمی و فناوری هستهای در ردیف ۸ کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است، گفت: پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیست فناوری نیز در سالهای پس از انقلاب چشمگیر بوده و در این عرصه در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده است.
نماینده مردم کرمان گفت: در زمینه فناوری و تحقیقات سلولهای بنیادی جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.
زاهدی با اشاره به اینکه همچنین ایران قدرت ۱۳ برتر نظامی دنیا را دارد و از بسیاری از کشورها بالاتر است و به این مهم افتخار میکنیم تاکید کرد: در بحث بهداشت بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی متوسط عمر ایرانیان ۷۶ سال شده است و این در حالی است که قبل انقلاب ۵۵ سال بوده است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب در کل کشور تنها ۷ دانشکده پزشکی داشتیم که امروزه به ۴۷ دانشگاه پزشکی رسیدیم افزود: ما باید به ملت خودمان تکیه کنیم و نباید تکیه ما به آمریکا و بیگانه باشد چرا که آمریکا ما را سرکار گذاشته است و اروپا هم هنوز هیچ اقدام عملی برای ما انجام نداده است.