SabzArticleView

آرشیو گفتگوها
افرادی که می‌گفتند چرا جنگ را تمام نکردید، یا در جنگ نبودند یا صدام را درست نمی‌شناختند!
فراز و فرود آزادسازی خرمشهر در گفت‌وگو با سید صباح موسوی؛
افرادی که می‌گفتند چرا جنگ را تمام نکردید، یا در جنگ نبودند یا صدام را درست نمی‌شناختند!

خرمشهر، نماد مظلومیت، رشادت و آزادگی است. با وجود گذشت بیش از چهل سال از آزادسازی خرمشهر، همچنان ضرورت پیامدها و ریشه‌های این واقعه امری ضروری است. آنچه در پی‌ می‌آید حاصل گفت‌وگوی ماهنامه سرو با سردار سید صباح موسوی از رزمندگان باسابقه جنگ، در خصوص شناخت زمینه و زمانه حماسه آزادسازی خرمشهر است.   

مردم باوری؛ محور حرکت حضرت امام(ره)
حکومت اسلامیِ مطلوبِ امام در گفت‌وگو با دکتر علی داستانی بیرکی؛
مردم باوری؛ محور حرکت حضرت امام(ره)

امام خمینی(ره) قرآن را از چنان ظرفیت و جامعیتی برخوردار می‌داند که می‌تواند تأمین‌کننده جامع نیازهای مادی و معنوی بشریت در مسیر تدارک زندگی سعادتمندانه در همه زمان‌ها و مکان‌ها باشد. از دیگر سو، قرآن در دیدگاه امام خمینی(ره) صرفاً کتاب اخلاق و تربیت و معرفت فردی نیست. بلکه ایشان قرآن را در بردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم ناپذیری می‌داند. از همین روست که شناخت مولفه‌های حکومت اسلامی از نظرگاه امام امری ضروری است. آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌وگوی ماهنامه سرو با دکتر علی داستانی بیرکی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اندیشه دینی است.

اسارت و آزادی غریبانه
گفت‌وگو با سرگرد غلامرضا آسترکی از مبارزان دوران انقلاب؛
اسارت و آزادی غریبانه

از رویداد‌های ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به بعد حساسیت رژیم پهلوی به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی جوانان انقلاب بیشتر و دارای فرآیند صعودی شد. انقلاب اسلامی ۱۳۵۷اتفاقی نبود که به یک‌باره روی دهد، بلکه حاصل سال‌ها مجاهدت و تلاش از خود گذشتگان و مبارزان خط مقدم و نیز پرچمداران تفکر و اعتقاد توحیدی بوده است. بسیاری از آنان در دفاع از آرمان‌های خود به شهادت رسیدند و بسیاری نیز با وجود شکنجه‌ها و فشار‌های روحی و جسمی، در راه مبارزه و فعالیت‌های دینی و اعتقادی تا پای جان هم‌ایستادگی کردند.

موسیقی انقلاب و دفاع مقدس نیاز به حمایت دارد
گفت‌وگو با محمد گلریز، خواننده پیشکسوت سرودهای انقلابی؛
موسیقی انقلاب و دفاع مقدس نیاز به حمایت دارد

محمد گلریز شناخته شده‌ترین خواننده سرودهای انقلابی است که صدایش با خاطرات انقلاب اسلامی عجین شده و در خاطر جمعی چند نسل محفوظ مانده است.

برگزاری همایش بین‌المللی برای مَردی که مقاومت را جهانی کرد
گفتگو با دکتر «حسین اکبری» دبیر همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی قهرمان جهانی مقاومت»؛
برگزاری همایش بین‌المللی برای مَردی که مقاومت را جهانی کرد

امسال برای نخستین بار یک همایش بین‌المللی با عنوان «شهید سلیمانی قهرمان جهانی مقاومت» برای مَردی که مقاومت را جهانی کرد، برگزار خواهد شد. در این همایش مقامات و اندیشمندان مختلفی از کشورهای جهان در تهران حضور خواهند یافت و از نگاه خود به معرفی و نقش سردار سلیمانی خواهند پرداخت

سردار سلیمانی اسطوره‌ی عقلانیت
گفتگو با سردار غلامرضا کرمی «جانشین شهید حاج قاسم سلیمانی در لشکر 41 ثارالله»
سردار سلیمانی اسطوره‌ی عقلانیت

سردار غلامرضا کرمی از فرماندهان کرمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از رزمندگان فداکار دوران دفاع مقدس و پس از آن است که سال‌ها در کنار شهید سپهبد قاسم سلیمانی حضور داشته و از نزدیک شاهد منش و رفتار آن شهید بزرگوار بوده است.

فقدان گردش نخبگانی بزرگ‌ترین چالش پیش رو
گفت‌وگو با مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجويان ايرانی خارج از كشور؛
فقدان گردش نخبگانی بزرگ‌ترین چالش پیش رو

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید ابومحمد مرتضوی سال‌هاست که در ارتباط با دانشجویان داخل و خارج از کشور درک صحیحی نسبت به موضوعات چالشی پیش روی انقلاب اسلامی از منظر این طیف از جامعه پیدا کرده است. نقش دانشجویان در پیش و پس از انقلاب اسلامی، تا همین امروز، مسالۀ قابل انکاری نیست، دانشجوی ایرانی همواره در تحولات اجتماعی ایران سهمی برای خود کنار گذاشته و از این منظر تفکری که تجارب خود را در دیالوگ با آنان استعلا داده است می‌تواند درکی عمیق‌تر از چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی داشته باشد، آن‌چه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگویی است در این‌باره.

سفر به سرزمینی در شرقِ دور
گفتاری از امیر سرتیپ «محمدحسن نامی» وابسته سابق نظامی ایران در کره‌شمالی و نویسنده کتاب «جغرافیای کشور کره‌شمالی»؛
سفر به سرزمینی در شرقِ دور

در کشور کره شمالی که من چند سالی وابسته نظامی ایران در آن کشور بودم، وزارتخانه‌ای با نام نیروهای مسلح وجود دارد که رئیس آن وزارتخانه بعد از رهبر کره شمالی قدرتمندترین فرد آن کشور است. زیرنظر این وزارتخانه 19 سپاه تشکیل شده است و پایگاه‌های دریایی و هوایی هر منطقه‌ای به طور مستقیم با سپاه آن منطقه کار می‌کنند. آن‌ها همچنین وزارتخانه‌ای به نام صنایع دفاعی دارند که این نشان از تاکید بر تولید تجهیزات نظامی با اتکا بر توان داخلی دارد. کره شمالی در رابطه با تسلیحات به خصوص در حوزه بازدارندگی که مصداق آن موشک است به ما کمک‌هایی کرده است.

منافع مشترکی داریم
گفتگو با «علاءالدین بروجردی» سفیر ایران در چین در دوران جنگ تحمیلی و رئیس انجمن دوستی دو کشور؛
منافع مشترکی داریم

«علاءالدین بروجردی» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و معاون کنونی دانشگاه آزاد اسلامی در میانه جنگ تحمیلی به چین رفت و سفیر ایران در آن کشور شد. چین در آن برهه یکی از کشورهای مهم برای ایران بود؛ چرا که در مجامع بین‌المللی حق رای داشت و با ایران نیز رابطه خصمانه‌ای نداشت و ایران بخشی از نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی‌اش را از آن کشور تامین می‌کرد.

جنگ نرم، مرد می‌خواهد
گفتگو با نویسنده کتاب «خیال خاکی» که به‌تازگی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقد شد
جنگ نرم، مرد می‌خواهد

نوشتن داستان کوتاه برگرفته از موضوعات روز و پرداختن به تاریخ دفاع‌مقدس از اهداف نویسندگان حوزه دفاع‌مقدس در جبهه فرهنگی است. مریم صادقی، نویسنده جوانی است که در کتاب خیال خاکی با نوشتن داستان‌های کوتاه، تلاش کرده تا رؤیایی را که در زمین خاکی با ایثار، گذشت و مهربانی متبلور شده است، به رشته تحریر درآورد. او معتقد است کار در حوزه دفاع‌مقدس توفیق می‌خواهد و نویسندگان نباید از پرداختن به این موضوع، غافل شوند. به بهانه برگزاری جلسه نقد و بررسی این کتاب در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با نویسنده کتاب گفت‌وگو کرده‌ایم.

«
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
»

SabzArticleView

پربازدیدترین گفتگوها